Om te voorkomen dat startende leraren voortijdig stoppen en ervoor te zorgen dat zij zich sneller ontwikkelen als professionals, stimuleert en subsidieert het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) zogeheten ‘inductiearrangementen’ die drie jaar duren.

In december 2013 zijn er 8 regionale projecten toegekend.

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) onderzoekt, in opdracht van het ministerie van OCW, de effecten van de regionale inductiearrangementen op de ontwikkeling van startende docenten. Gedurende drie schooljaren wordt jaarlijks:

  • een les van een starter geobserveerd door iemand die getraind is in het werken met het ICALT-instrument;
  • een digitale vragenlijst gestuurd, in te vullen door startende leraren, over de begeleiding die ze hebben gehad en hoe dit hen heeft geholpen;
  • een digitale vragenlijst gestuurd die wordt uitgezet onder leerlingen van de leraar in kwestie.

In september 2016-2017 startte de laatste lichting starters die in dit project begeleidt en onderzocht worden.

Voor meer informatie over het project ‘Begeleiding Startende Leraren’ (BSL) kunt u terecht op de projectsite: www.begeleidingstartendeleraren.nl.