Samenvattingen kleine projecten derde aanvraagronde LLO-Katalysator bouwsteen 3
Op deze pagina vindt u meer informatie over de kleine projecten voor bouwsteen 3 van de regeling LLO-Katalysator die in de derde aanvraagronde zijn toegekend.
Stichting Katholiek Ondernemersonderwijs te Tilburg: ‘LLO-katalysator De Rooi Pannen’
Achtergrond en aanleiding
De Rooi Pannen is een onderwijsinstelling met een sterke regionale verankering en een gericht aanbod aan opleidingen binnen het vmbo en mbo, gericht op de sectoren Horeca, Toerisme, Leisure en Marketing, Handel en Ondernemen, en Vormgeving en Signmaking. Onze missie is om onze leerlingen en studenten te leren het beste uit zichzelf te halen. De Rooi Pannen staat voor kwalitatief hoogwaardig eigentijds onderwijs. Onze ambitie is helder: de beste zijn in praktijkgericht onderwijs in het (V)MBO.
Doelstelling
De Rooi Pannen wil met het LLO-aanbod bijdragen aan de wendbaarheid, inzetbaarheid en ontwikkeling van werkenden, werkzoekenden en andere doelgroepen in de regio’s waarin de organisatie actief is. Dit gebeurt door in te spelen op actuele en toekomstige regionale behoeften.
De LLO-organisatie binnen De Rooi Pannen bevindt zich in een groeifase. Onze ambitie is om De Rooi Pannen te positioneren als een praktijkgerichte, hoogwaardige en marktgerichte organisatie die werkenden, werkzoekenden, andere geïnteresseerden en werkgevers in de regio bedient met flexibele, op maat gemaakte trainingen en opleidingen. Om deze ambitie te realiseren, willen we Leven Lang Ontwikkelen (LLO) verder versterken en verankeren binnen de organisatie, zodat we effectief kunnen inspelen op de vraag vanuit het werkveld en andere regionale stakeholders. Om dit te bereiken, moeten we een aantal geïdentificeerde professionaliseringsopgaven oplossen.
Activiteiten en beoogde resultaten
Het plan beschrijft zes opeenvolgende fasen:
- Vooronderzoek (Maand 1-2) Deze fase staat in het teken van inzicht verkrijgen in de huidige stand van zaken binnen De Rooi Pannen op het gebied van LLO.
- Visie, beleid, strategie en naamgeving (Maand 2-3) Deze fase richt zich op de verdere formulering en concretisering van de visie, het beleid, de strategie en de naamgeving voor activiteiten op het gebied van Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Het doel is om een stevig fundament te leggen voor de verdere ontwikkeling en positionering van LLO binnen en buiten De Rooi Pannen.
- Externe behoefteanalyse (Maand 4-6) Deze fase richt zich op inzicht krijgen in de externe behoefte aan LLO-activiteiten. Deze verkenning richt zich zowel op inhoudelijke leerwensen ("wat wil de doelgroep leren?") als op de gewenste leervormen ("hoe wil de doelgroep leren?") en zal in samenspraak met de LLO-coördinatoren op de scholen worden uitgevoerd.
- Gap-analyse (Maand 7) In deze fase worden de huidige situatie en de gewenste toekomst met elkaar vergeleken om de 'gaps' te identificeren die overbrugd moeten worden.
- Vertaling van de vraag of behoefte naar passend aanbod (Maand 8-10, doorlopend) In deze fase maken de scholen de vertaalslag van de geïdentificeerde behoeften naar concreet aanbod.
- Beschrijven van ‘lessons learned’ en vastleggen van processen (maand 8-11) In deze fase worden de LLO-processen en geleerde lessen beschreven met als doel een gedegen uitrol en verankering van de LLO-structuur en organisatie binnen De Rooi Pannen mogelijk te maken.
- Communicatie (Maand 11 en 12) In deze fase staat interne en externe communicatie centraal. Het doel is om de LLO-activiteiten zowel binnen als buiten De Rooi Pannen goed onder de aandacht te brengen. Dit draagt bij aan een betere bekendheid en inbedding van LLO binnen de organisatie en versterkt de externe positionering.
Met deze aanpak streeft De Rooi Pannen naar duurzame verankering van LLO binnen de organisatie en een positieve impact op de regio’s waarin zij actief is.
Stichting HAS Opleidingen: ‘Samen professionaliseren toekomstbestendige bodems’
Achtergrond en aanleiding
Goed bodembeheer is één van de bouwstenen voor kringlooplandbouw en het herstellen van de balans tussen landbouw en natuur. De overheid heeft het streefdoel dat alle Nederlandse landbouwbodems vanaf 2030 duurzaam worden beheerd. De agrarische ondernemer staat daarmee voor een grote uitdaging: het mede realiseren van dit doel en de doelen gesteld in vele beleidsstukken op Europees, Nationaal en Provinciaal niveau wat betreft bodem. Dit vereist kennis en kunde van bodem: bodemgeletterdheid.
Doelstelling
Op Europees en landelijk niveau is bij kennisinstellingen veel kennis en kunde over bodem en duurzaam bodembeheer aanwezig en via verschillende platforms ook beschikbaar. Deze aanvraag richt zich daarom op de ontwikkeling van een LLO-organisatie waarin op een efficiënte en effectieve manier kennisvragen vanuit de praktijk en kennisaanbod met elkaar worden verbonden, want dat is op dit moment nog een belangrijk knelpunt. De erfbetreder (adviseurs, toeleveranciers, dienstverleners) kan bij het leggen en onderhouden van die verbinding een belangrijke rol spelen.
Activiteiten en samenwerking
Met de Hogescholen (Van Hall Larenstein, Aeres, HAS green academy en Saxion) en betrokken groen/blauwe mbo’s (Terra mbo, Aeres mbo, Yuverta), universiteit (WUR-Wageningen Academy), verenigd in het lectorenplatform ‘Bodem sturend’, en stakeholders uit het werkveld zal worden samengewerkt om te komen tot een goed onderbouwde visie en strategie voor een kansrijke landelijke en regionale LLO-organisatie waarin kennisbehoefte en aanbod van kennis en kunde voor het thema bodem op een efficiënte en effectieve manier aan elkaar verbonden zijn. De aanvragers willen nauwkeurig in kaart brengen aan welke eisen deze organisatie moet voldoen en welke professionaliserings-opgaven er zijn om deze organisatie te ontwikkelen.
Op deze wijze willen de aanvragers vanuit hun kennis en expertise als kennisinstellingen, in nauwe samenwerking met de partners in het werkveld, de agrarische ondernemer en erfbetreder ondersteunen en bijdragen aan het behalen van de beleidsopgaven rond goed en duurzaam bodembeheer.
Technische Universiteit Delft: ‘Nuclear Medicine Educa3on Program’
Achtergrond en aanleiding
De diagnose van veel ziektes en de behandeling van kanker zijn tegenwoordig ondenkbaar zonder nucleaire geneeskunde. Maar achter het maken van een nucleaire scan of het toepassen van radionuclide therapie gaat een hele wereld schuil, waarin ziekenhuizen en industrie nauw samenwerken. Van de productie van radio-isotopen en radiofarmaca tot de uiteindelijke toepassing in de kliniek.
Nederland is wereldwijd koploper op het gebied van nucleaire geneeskunde, door de productie van medische radio-isotopen, het hoge kennisniveau en de uitgebreide sector van bedrijven in het nucleaire werkveld. Mede door therapeutische toepassingen ontwikkelt het veld zich momenteel snel, en in het recent verschenen rapport ‘Analyse van het Nederlandse ecosysteem van nucleaire geneeskunde’ wordt human capital aangeduid als een van de belangrijkste bedreigingen voor groei. Maar veel onderwijs binnen het veld is niet gecentraliseerd, en de nieuwe ontwikkelingen maken bij- en nascholing van professionals in het werkveld noodzakelijk.
Doelstelling
Wij streven ernaar de professionalisering binnen de nucleaire geneeskunde te waarborgen met het opzetten van het “Nuclear Medicine Education Program”, dat zowel de technische en fysische (TU Delft) als de biologische en klinische kant (Radboudumc) omvat. Ons doel is een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) programma geleid door de academische instellingen, maar over de gehele maatschappelijke breedte van het veld. Daarom doen wij dit vanuit een nationaal consortium, DECISIVE, waarin een groot aantal academische instellingen, maatschappelijke partners en industrie samengekomen zijn om te werken aan de uitdagingen voor het werkveld nucleaire geneeskunde.
Activiteiten en beoogde resultaten
De ambitie van ons voorgestelde LLO-programma heeft als focuspunten:
- Het creëren van een stakeholdersgemeenschap, over de hele breedte van het veld.
- Binnen deze gemeenschap de huidige en verwachte niches in kennis en expertise in kaart brengen met een gap analyse, om zodoende een vanuit het veld gestuurd LLO-programma op te kunnen zetten.
- De opleidingen en bij- en nascholingen binnen de nucleaire geneeskunde coördineren en centraliseren, en communicatie, uitwisseling en samenwerking binnen het veld bevorderen door het opzetten van een platform.
- Een werkveldcommissie oprichten met afvaardigingen vanuit academie, maatschappelijke partners en industrie, om met de geïdentificeerde speerpunten samen duurzaam verder te kunnen bouwen.
Stichting Aeres Groep: ‘Centre of Entrepreneurship Green Solutions’
Achtergrond en aanleiding
In het groene, agrarische domein zijn kennis over en drijfveren op duurzame voeding- en voedselproductie en veerkrachtige leef- en productieomgeving voor mens, plant en dier enerzijds en (maatschappelijk) ondernemerschap anderzijds integraal en nauw met elkaar verbonden! Zo is een agrariër én een vak-professional én een ondernemer en vraagt menig biotechnoloog zich af hoe hij zijn technologische kennis kan omzetten naar een groene onderneming of activistisch instrument. De groene hogescholen HAS green academy, Aeres en Inholland bieden ieder apart aan reguliere studenten al gecombineerd onderwijs en begeleiding op ondernemerschap en groene thematiek. De hogescholen stellen studenten in staat daadwerkelijk hun ondernemingsideaal met een eigen onderneming of maatschappelijke entiteit te realiseren. Dat willen de groene hogescholen, in gezamenlijkheid, verbreden naar LLO-doelgroepen om hen optimaal toegang tot het LLO-aanbod en -begeleiding op groen ondernemerschap te bieden.
Doelstelling
Met de aanvraag ‘LLO-Centre of Entrepreneurship Green Solutions’ onderzoeken de groene hogescholen hoe ze meer met elkaar verbonden de huidige succesvolle begeleidingspraktijk het beste kunnen verbreden voor LLO-doelgroepen. De LLO-doelgroep bestaat bijvoorbeeld uit zij-instromers met concrete groene ondernemende ambities, bestaande groene of agrarische ondernemers in transitie naar meer duurzame, innovatieve productietechnieken, ondernemers op zoek naar nieuwe groene businessmodellen, bestaande ondernemers waar een te beperkte persoonlijke groei de ontwikkeling van de onderneming belemmert, of ondernemers met kinderen in een bedrijfsovername. We onderzoeken met deze aanvraag hoe de groene hogescholen zich infrastructureel moeten ontwikkelen om LLO-doelgroepen met een LLO-Centre of Entrepreneurship Green Solutions optimaal toegang tot kennis, onderzoek en begeleiding op én groene thematiek én ondernemerschap te kunnen bieden en welke professionaliseringsstappen daarbij moeten worden gezet.
Activiteiten en beoogde resultaten
Het met de aanvraag beoogde onderzoekprogramma omvat uitgebreid intern en extern deskresearch naar het bestaande (en potentiële) aanbod, 100 kwalitatieve semigestructureerde interviews en brainstormsessies met het interne en externe werkveld op zoek naar een nieuw optimum en een bijzonder online onderzoek- en brainstormevent. Resultaat is een gezamenlijk visie- en adviesdocument dat ter besluitvorming aan de besturen wordt voorgelegd. Het onderzoekprogramma staat onder leiding van de bestaande onderzoekalliantie van de groene hogescholen: CoE Groen en een team van ondernemerschap- en LLO-specialisten.
St Interconfessioneel Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie regio Amersfoort: ‘Versterken basis voor duurzame groei’
Achtergrond en aanleiding
MBO Amersfoort (MBOA) staat voor grote uitdagingen door snelle technologische innovaties, maatschappelijke transities en een dynamisch politiek klimaat. Deze veranderingen hebben een grote invloed op zowel het onderwijslandschap als de arbeidsmarkt. In de regio Amersfoort is er een structureel tekort aan arbeidskrachten en een groeiende vraag naar mbo-opleidingen, bij voorkeur kortdurend. MBOA ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om bij te dragen aan deze regionale uitdagingen door studenten en werkenden de kans te geven zich (verder) te ontwikkelen door hun kennis te verbreden, te verdiepen of zich om te scholen. Om dit op een duurzame manier te realiseren, moeten er nu stappen worden gezet.
Doelstelling
De ambitie van MBOA is om dé opleider te worden voor werkend Amersfoort. Dat vereist een breedgedragen definitie van Leven Lang Ontwikkelen, zowel in- als extern en een grondig onderzoek naar de marktvraag en benodigde organisatie voor uitvoering van LLO-onderwijs. Met deze LLO-Katalysatorsubsidie starten we met het opstellen van een nieuwe en gedragen strategie en visie. Vanuit deze basis bepalen we welke ontwikkelingen nodig zijn om de beoogde LLO-organisatie te realiseren en definiëren we onze professionaliseringsopgaven. Tegelijkertijd willen we inzicht krijgen in de competentieknelpunten in de regio.
Activiteiten en beoogde resultaten
Ter realisatie van de doelstellingen richten we het project “Duurzame Groei in LLO” met drie werkgroepen in. Werkgroep 1 ‘Visie, strategie en draagvlak LLO’ en Werkgroep 2 ‘Regiobehoeften en samenwerkingspartners LLO’ leveren de input op basis waarvan Werkgroep 3 ‘Professionaliseringsopgaven LLO’ een fit-gap-analyse uitvoert tussen de huidige situatie (IST) en de gewenste situatie (SOLL). Op basis van deze analyse definiëren we onze professionaliseringsopgaven. Werkgroep 1 en 2 consulteren stakeholders en het werkveld om informatie op te halen en te toetsen. Aan het eind van de subsidieperiode ligt er:
- Een vastgestelde en breedgedragen ambitie, visie en strategie op LLO.
- Een overzicht van competentieknelpunten, kansen en behoeften per sector voor bedrijven en individuen.
- Geprioriteerde professionaliseringsopgaven voor het realiseren van de beoogde LLO-organisatie van het MBOA.
MBO Amersfoort streeft ernaar om met deze aanpak haar bijdrage aan de regionale ontwikkeling te versterken en een positieve impact te hebben op de arbeidsmarkt en de gemeenschap.
Stichting Nationaal Instituut voor Middelbaar Economisch en Technisch onderwijs: ‘Nimeto Next: Versnelling op LLO’
Achtergrond en aanleiding
Nimeto is een vooraanstaande vakschool met focus op flexibel onderwijs, die inspeelt op de veranderende behoeften van de arbeidsmarkt. Onder de merknaam Nimeto Next zijn op beperktere schaal al initiatieven genomen rondom Leven Lang Ontwikkelen (LLO), met name gericht op de vastgoedsector en rondom het vakgebied van ruimtelijk vormgever. Door de toenemende vraag naar flexibel, vraaggestuurd onderwijs voor werkenden en zij-instromers, is er behoefte aan uitbreiding en professionalisering van deze activiteiten en een verbreding van het aanbod naar alle branches waartoe Nimeto in het initiële onderwijsaanbod opleidt. Dit vraagt om een versnelde aanpak voor andere inrichting van de LLO-organisatie en een bijbehorende professionaliseringsslag.
Doelstelling
Het project heeft als doel een toekomstbestendige LLO-organisatie te ontwikkelen, ingebed in de bestaande structuur van Nimeto. Dit omvat:
- Optimalisatie van interne processen, zoals intake en klantbeheer.
- Professionalisering van medewerkers om flexibel onderwijs te ondersteunen.
- Verbreding van het LLO-aanbod naar alle vakgebieden van Nimeto, passend bij de behoeften van zowel individuele klanten als bedrijven.
Activiteiten en beoogde resultaten
Het project bestaat uit drie hoofdfasen:
- Vaststellen van de LLO-organisatie
- Onderzoek naar behoeften van externe (deelnemers en bedrijven) en interne stakeholders.
- Ontwikkeling en implementatie van een plan van eisen voor LLO-processen.
- Algemene professionalisering
- Analyse van benodigde competenties voor het organiseren van LLO-onderwijs.
- Opstellen en implementeren van een professionaliseringsplan voor medewerkers.
- Procesgerichte professionalisering
- Gericht onderzoek naar vaardigheden voor procesoptimalisatie.
- Integratie van verbeterde processen en competenties in de reguliere werkwijze.
Met een regionale focus versterkt Nimeto de samenwerking met lokale bedrijven en brancheorganisaties. Het project wordt gesteund door de gevraagde subsidieverlening van €124.860 en zorgt voor duurzame integratie van LLO binnen de organisatie.
Universiteit Twente: ‘Flexibel onderwijs met individuele leerpaden’
Achtergrond en aanleiding
De Universiteit Twente (UT) wil zich profileren als Europese leider op het gebied van leven lang ontwikkelen (LLO). Dit wordt nagestreefd door lerenden te ondersteunen bij hun leerpaden en door de verbinding tussen verschillende onderwijsniveaus (wo, hbo, mbo) te verbeteren. Er bestaan echter uitdagingen in het koppelen van cursussen en programma’s, waardoor er een behoefte is aan een gestandaardiseerd en efficiënter systeem voor LLO-onderwijs.
Doelstelling
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een ecosysteem waarin lerenden hun eigen leerpaden kunnen kiezen op basis van een integraal cursusaanbod, zowel binnen als buiten de UT. Dit moet de toegang tot onderwijs vergemakkelijken door gebruik te maken van technologieën zoals AI en door cursussen te certificeren met microcredentials. Het project heeft als focus de sector geo-informatie, aardobservatie en ruimtevaart en zal aanbevelingen doen voor de toepassing van de ontwikkelde methoden in andere sectoren.
Activiteiten en beoogde resultaten
Het project is gebaseerd op vier pijlers:
- Individuele leerpaden: Lerenden kunnen cursussen mixen op basis van hun behoeften, ondersteund door een model voor leerpaden.
- Gegevens interoperabiliteit: Het ontwikkelen van standaarden en systemen om verschillende cursussen te verbinden tot leerpaden.
- Machine learning en AI: Een AI-gebaseerde zoekmachine om leerpaden voor lerenden te voorspellen.
- Flexibilisering binnen onderwijsinstellingen: Samenwerking met mbo, hbo en wo om leerpaden over verschillende instellingen te faciliteren.
Beoogde resultaten
Het project zal resulteren in een prototype dat lerenden helpt geschikte leerpaden te vinden en aanbevelingen voor het koppelen van cursussen op basis van gebruikersprofielen. Dit zal bijdragen aan de efficiëntie en flexibiliteit van LLO-onderwijs, met de mogelijkheid om de aanpak op andere domeinen toe te passen.
Samenwerkingsverband
Er wordt samengewerkt met een aantal hbo en mbo-instellingen, een brancheorganisatie en een ruimtevaart innovatieplatform.
Stichting Hotelschool Den Haag: ‘De ontwikkeling van de LLO-organisatie’
Achtergrond en aanleiding
Hotelschool The Hague heeft als strategische ambitie niet alleen erkend te worden als een geweldige plek om te werken en studeren, maar ook gezien te worden als een aantrekkelijk centrum voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO) dat structureel geïntegreerd is in de kern van haar onderwijs- en onderzoeksinitiatieven. Door de veranderende ontwikkelbehoefte vanuit het werkveld ziet Hotelschool The Hague een opdracht en kans om, aansluitend op de nieuw gekozen strategische richting, vanuit het principe van Leven Lang Ontwikkelen (LLO), zowel individuele professionals en organisaties beter te ondersteunen in het versterken van hun wendbaarheid, innovatiekracht en arbeidsproductiviteit.
Doelstelling
Een speciaal platform voor LLO vormt de basis van deze strategie en ondersteunt de arbeidsmarkt bij het duurzaam ontwikkelen van hun relevante kennis, vaardigheden en competenties.
Activiteiten en beoogde resultaten
Om uiteindelijke tot een operationeel en geïntegreerd LLO-centrum te komen wordt er in het huidige project een blauwdruk gemaakt van de toekomstige LLO-organisatie. Dit doen we met een projectaanpak die bestaat uit 5 fases (Figuur 1). In iedere fase onderzoeken we 4 kenmerken van de gewenste LLO-organisatie: (1) Visie & Positionering, (2) LLO-aanbod, (3) Organisatie & Middelen, en (4) Cultuur & Mensen. Dit doen we doen we enerzijds vanuit een externe marktverkenning en anderzijds vanuit een intern organisatie perspectief.
Hierbij gaan we iteratief, per klantsegment, vanuit de problem-solution fit, via een product-market fit, naar de uiteindelijke businessmodel fit, met als resultaat een aangescherpte LLO-visie, met blauwdrukken van de LLO-organisatie, het LLO-aanbod, de LLO-experience en onze LLO-assessmenttool.
Stichting Leidse Instrumentmakers School: ‘Leervraag inventariseren & Samenwerken (LiS)’
Achtergrond en aanleiding
De Leidse instrumentmakers School (LiS) leidt een groot deel van de Nederlandse research instrumentmakers op en heeft daarmee een belangrijke rol in het opleiden van werknemers voor de hightech werkveld. Met haar stichting LiS TOP biedt de school op kleine schaal aanvullende cursussen en trainingen.
Doelstelling, activiteiten en beoogde resultaten
Om beter te voldoen aan de groeiende vraag naar omscholing en bijscholing vanuit het werkveld (zie het Nationaal Versterkingsplan Microchip-talent), is een sterkere organisatorische structuur en beter cursusaanbod nodig. Het project richt zich op de inventarisatie van de opleidingsknelpunten binnen de hightech industrie het verbeteren van de processen, en de ontwikkeling van personeel en lesmodules. Waarbij dit alles gebeurt in overleg met het werkveld. Dit zal resulteren in een organisatie die effectief aan de huidige en steeds veranderende opleidingsvraag van de hightech industrie kan voldoen.