Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen bij de subsidieregeling Nazorg mbo 2022-2025.
Voorwaarden
Ja, dat kan.
Uw administratie moet zo zijn ingericht dat daaruit kan worden afgeleid dat de nazorg is aangeboden, hoeveel gediplomeerden van de nazorg gebruik hebben gemaakt, en hoe de gediplomeerden zijn benaderd die uiteindelijk geen gebruik hebben gemaakt van de aangeboden nazorg.
U kunt de subsidie alleen gebruiken voor e-learning en vergelijkbare activiteiten als er daarnaast sprake is van persoonlijk en direct contact tussen de instelling en de gediplomeerde. Een van de voorwaarden van de regeling is namelijk dat een deel van de nazorg bestaat uit persoonlijk en direct contact.
Persoonlijk en direct contact
Persoonlijk en direct contact kan zowel uit fysieke als digitale contactmomenten bestaan. Zolang er maar sprake is van rechtstreekse interactie tussen de gediplomeerde en de instelling.
E-mailen of het zelfstandig volgen van een digitale module vallen niet onder persoonlijk en direct contact. De mbo-instelling kan naar eigen inzicht kiezen voor een combinatie van persoonlijk en direct contact en andere werkvormen.
Nee, de nazorg begint echt pas ná het behalen van het diploma. Tot dat moment is er sprake van (extra) begeleiding van een laatstejaars student. Hier is de subsidie Nazorg mbo 2022-2025 niet voor bedoeld.
Het gaat dus alleen om activiteiten na diplomering, die deelnemers helpen bij het vinden van werk of een vervolgopleiding. Voor activiteiten voorafgaand aan diplomering kunnen instellingen reguliere (aanvullende) bekostiging gebruiken.
Nee, voor activiteiten waarvoor u reguliere bekostiging ontvangt, krijgt u geen subsidie. In principe ontvangt u ook geen reguliere bekostiging voor nazorg, omdat dit geen reguliere wettelijke taak van een mbo-instelling is. Vanaf augustus 2025 wordt nazorg een wettelijke taak.
Is het aannemelijk dat minder gediplomeerden gebruikmaken van de nazorg? Dan moet u dit aan ons melden. Naar aanleiding van deze melding kunnen wij u vragen te onderbouwen wat u heeft gedaan om de nazorg aan te bieden en de gediplomeerden toch gebruik te laten maken van de nazorg.
Verantwoorden
De accountant controleert of u de subsidie als ontvangst en besteding in de jaarrekening heeft opgenomen.
De verantwoording van de subsidie bestaat uit een prestatieverklaring (model G, onderdeel 1, in de jaarverslaggeving).
Het is mogelijk dat u geselecteerd wordt voor een steekproefsgewijze controle van deze prestatieverklaring. In dat geval moet u aantonen dat u de activiteiten volledig heeft uitgevoerd en heeft voldaan aan alle voorwaarden.
U bent daarom verplicht een overzichtelijke, controleerbare en doelmatige administratie bij te houden. U bepaalt zelf hoe u deze administratie inricht. Uit de administratie moet blijken dat u aan de subsidieverplichtingen heeft voldaan en dat u de activiteiten daadwerkelijk heeft uitgevoerd. Bij een eventuele controle moet u uw prestatieverklaring onderbouwen met bewijs uit uw administratie. Dit kan bijvoorbeeld door bij het aantal vermelde gediplomeerden te laten zien om welke gediplomeerden het gaat.
Meer informatie
Staat uw vraag er niet tussen? Bekijk de regeling Nazorg mbo 2022/2023 en de gewijzigde regeling Nazorg mbo 2022-2024 of neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.