Samenvatting projecten Regionaal Investeringsfonds mbo - eerste aanvraagronde 2025

Op deze pagina vindt u de samenvattingen van de toegekende projecten van de eerste aanvraagronde RIF 2025.

RIF25001 – ROC van Amsterdam-Flevoland – House of Safety

Achtergrond

De doelstelling van dit RIF-project is het toekomstbestendig maken van het veiligheidsonderwijs door het versterken van de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en de veiligheidssector via het gezamenlijke kenniscentrum House of Safety. Binnen dit kenniscentrum wordt intensief samengewerkt tussen de vier colleges in het domein veiligheid van het ROCvA-F (Amsterdam Zuid-Oost, Airport, Almere-Buiten en Lelystad) en het werkveld om (maatschappelijke) vraagstukken binnen de veiligheidssector aan te pakken. Intensief samenwerken rond onderwijsvernieuwing in een RIF project is nieuw voor de tot nu toe grotendeels autonoom werkende teams van de verschillende colleges. Het domein dient (in gezamenlijkheid) het kwaliteitsniveau van het veiligheidsonderwijs te optimaliseren en toekomstbestendig te maken om daarmee een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de veiligheidssector.

De veiligheidssector staat onder druk door macrotrends zoals digitalisering en toenemende maatschappelijke polarisatie en de arbeidsmarktkrapte. Dit vraagt om een nauwe samenwerking tussen onderwijs en werkveld. Het RIF-project beoogt het veiligheidsonderwijs toekomstbestendig te maken door het versterken van de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en de veiligheidssector via het gezamenlijke kenniscentrum House of Safety (HoS).

Binnen HoS worden Learning Safety Labs opgezet waar actuele vraagstukken samen met partners uit de sector worden opgepakt en geïntegreerd in de opleidingen. Hiermee wordt het onderwijs beter en actueler afgestemd op de student en de arbeidsmarkt.

Aanpak

Voor de uitvoering is een drietal inhoudelijke programmalijnen geformuleerd:

  1. Kenniscentrum House of Safety: Het doel is om het kenniscentrum House of Safety door te ontwikkelen tot een volwassen expertiseplatform dat samenwerking, (sociale) innovatie en praktijkgericht onderzoek stimuleert binnen het onderwijsdomein Veiligheid door middel van de learning safety labs.
  2. Flexibel opleiden in Veiligheid: Het doel is om een onderwijsaanpak te realiseren die vroegtijdige uitval vermindert, de instroom vergroot en studenten voorbereidt op de veranderende eisen van het werkveld. Het werkpakket ontwikkelt en implementeert hybride, flexibele en modulaire opleidingsmodellen die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken in de veiligheidssector en de samenwerking binnen House of Safety versterken. Deze modellen worden afgestemd op de behoeften van studenten, partners en beroepen, met ruimte voor doorontwikkeling op basis van feedback.
  3. Doorlopend opleiden in Veiligheid: Het doel is om een sterke, doorlopende leerlijn te ontwikkelen tussen vo, mbo en hbo, met mogelijkheden voor cross-overs, die studenten motiveert voor een carrière in de veiligheidssector. Werkpakket 3 richt zich op het versterken van de aansluiting tussen onderwijsniveaus, het behoud van studenten binnen het onderwijsdomein Veiligheid, het verbeteren van het imago en daarmee het vergroten van een duurzame en diverse instroom.

RIF25002 – Stichting voor Educatie en Beroepsonderwijs Nova Collega – Sustainable Energies

Achtergrond

Dit project komt voort uit de behoefte van bedrijven in de regio IJmond die te maken krijgen met de energietransitie in het algemeen en de waterstof-transitie agenda van TATA Steel in het bijzonder. Dit zijn vooral service- en onderhoudsbedrijven, leveranciers en installatiebedrijven.
Als zij niet nu meebouwen aan een contingent technici met kennis op het gebied van Sustainable Energies (met name waterstof), dan loopt de continuïteit van deze bedrijven gevaar.

RIF Sustainable Energies IJmond gaat een onderwijsprogramma ontwikkelen dat techniekstudenten van het mbo en werknemers gaat opleiden op het gebied van de nieuwe, groene, energievormen (met name waterstof). Het programma omvat een verbreding en verdieping van de bestaande technische mbo-vakopleidingen van Nova College middels uitstroomprofielen en keuzedelen op waterstof, zonne- en windenergie. Het programma staat open voor studenten, docenten en werkenden in de proces- en maakindustrie, maritieme sector en- mogelijk later- de gebouwde omgeving. Het programma wil zo bijdragen aan de kwantitatieve behoefte van het regionale bedrijfsleven aan afgestudeerden die direct operationeel kunnen worden ingezet in de energietransitie van de regio IJmond. Het programma moet ook zorgen voor extra hybride docenten in het technisch onderwijs van Nova College.

Aanpak

Uit de centrale doelstellingen zijn 4 subdoelstellingen afgeleid die – net als diverse andere projecten (onder andere Techport, GreenBiz, Smart Maintenance en MyTec bedrijven) van Nova College- ieder met een eigen actielijn moet worden bereikt:

  1. Kiezen: Dit omvat het uitwerken van nieuw PR-materiaal, en het voorlichten van zittende studenten en hun pakketkeuze. Voor werkenden die een rol zoeken als hybride docent Sustainable Energies wordt gezorgd voor een platform waarop zij zich kunnen oriënteren en melden.
  2. Leren: Samen met de bedrijven wordt de inhoud ontworpen van het Sustainable Energies programma voor studenten. De kennisvragen worden opgehaald en verzameld bij de projectpartners, de Learning Community Waterstof, het Fieldlab Smart Energies en de Green Incubator. Dit materiaal vormt de basis voor de verdieping en verbreding van het technisch curriculum van Nova College in de vorm van een aangepast curriculum, keuzedelen en uitstroomprofielen.
  3. Werken: De energietransitie kan niet wachten totdat er na 4 jaar een nieuwe lichting studenten op de arbeidsmarkt komt. Zittend personeel in de proces- en maakindustrie en gebouwde omgeving zal dan ook op korte termijn ook moeten op- bijgeschoold op de nieuwe technologieën en toepassingen.
  4. Innoveren: Innovatie kan te maken hebben met onderzoek naar technologieën zelf, het doen van onderzoek naar nieuwe, speciale toepassingen dan bijzondere aspecten op het gebied van ontwerpen, bouwen, installeren, bedienen of onderhouden van producten, installaties of infrastructuur.

RIF25003 – Stichting Deltion College – RIF Circulariteit in de gebouwde omgeving

Achtergrond

De RIF Circulariteit in de gebouwde omgeving is een publiek-private samenwerking (PPS) die zich richt op circulariteit in de gebouwde omgeving. De transitie naar een circulaire economie is noodzakelijk omdat in de huidige situatie een aantal grondstoffen uitgeput wordt, het milieu steeds meer vervuild en het gebruik van fossiele brandstoffen veel impact heeft op het klimaat. Door voldoende mensen op te leiden en te betrekken bij deze transitie, hoopt de PPS dat de regio in 2050 een circulaire economie kan bereiken.

Aanpak

Om dit te realiseren slaan de volgende partijen de handen ineen:

  • Onderwijs: Stichting Deltion college, Cibap mbo, Aventus, Alfa College, Talentstad en Windesheim.
  • Bedrijfsleven: Vrienden van de bouw, Harwoonie, Stichting Building for Good, Hegeman, Het Groene Brein, Lagemaat, Breman, Rietdekkersbedrijf Bouwknegt, Keratop en IsoWall.
  • Overheid: Provincie Overrijssel

Gezamenlijk werken zij aan de volgende 6 bouwstenen:

  1. Het inrichten van fysieke omgevingen om aan de slag te gaan met circulariteit in de gebouwde omgeving.
  2. Het selecteren van kennis en vaardigheden die nodig zijn voor circulariteit in de gebouwde omgeving.
  3. Het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen.
  4. Het uitvoeren van praktijkgerichte (onderzoeks)projecten en het bijscholen van docenten/praktijkopleiders.
  5. Het inrichten van een flexibel onderwijsaanbod.
  6. Het ontwikkelen van lesmateriaal om met digitale systemen te kunnen werken (onder andere materialenpaspoort).

RIF25004 – Stichting Yonder – Opschalersproject ‘Logistieke leerlijn regio Waalwijk’

Achtergrond

In december 2024 is Midden-Brabant (Waalwijk-Tilburg) voor de vijfde keer in zes jaar tijd gekroond tot Logistieke Hotspot van Nederland. In de regio is echter sprake van grote spanning op de logistieke arbeidsmarkt. Als gevolg van langjarige sterke economische groei en door sterke vergrijzing en vertrek van jongeren uit de gemeente Waalwijk is de arbeidsmarkt nog krapper dan het landelijk gemiddelde.

Met het project ‘Logistieke Leerlijn Regio Waalwijk’ wil deze pps dit tij keren door onderwijsvernieuwing en het structureel versterken van de samenwerking tussen het (mbo) onderwijs en het logistieke bedrijfsleven. Toekomstige maatschappelijk en technologische trends in de logistiek zullen daarin ruim aandacht krijgen, waaronder duurzaamheid, automatisering, digitalisering en slim onderhoud. De logistieke medewerker van de toekomst zal meer en meer een hybride rol vervullen die de grenzen tussen fysieke en digitale werkzaamheden doet vervagen. Menselijke vaardigheden zoals leiderschap, probleemoplossend vermogen, communicatie en aanpassingsvermogen blijven echter net zo belangrijk. Technologie is immers geen vervanger van menselijk kapitaal maar wel cruciaal voor bedrijfsgroei en om efficiënter te werken.

In 2030 beogen we dat vraag en aanbod van gekwalificeerde (mbo) studenten, zij-instromers en medewerkers voor opleidingen in de logistiek met elkaar in balans zijn in Midden-Brabant.

Aanpak

Het project is een samenwerkingsverband van mbo-onderwijsinstelling Yonder (voormalig ROC Tilburg), diverse onderwijsinstellingen (vo, vmbo, vso en praktijkonderwijs), kennisinfrastructuur, een groot aantal bedrijven (logistiek, groothandel, retailbedrijven, uitzendbranche), brancheverenigingen en (semi)overheden.

Onderliggende doelstellingen van het samenwerkingsproject zijn:

  1. Onderwijsvernieuwing (mbo BOL, BBL) om studenten, zij-instromers en medewerkers beter voor te bereiden op de dynamiek en toekomstige uitdagingen in de logistiek.
  2. Verbetering van de doorlopende leerlijn tussen vo, vmbo, vso, mbo en praktijkonderwijs, zodat leerlingen beter een weloverwogen studie-en loopbaankeuze kunnen maken.
  3. Realisatie van méér instroom en gekwalificeerde uitstroom van studenten, zij-instromers en werknemers met de juiste vaardigheden en competenties.
  4. Verbetering van het imago voor een opleiding en baan in de logistiek.
  5. Aantrekken en faciliteren van talentvolle medewerkers van verschillende achtergronden, culturen, leeftijden en opleidingsniveaus.
  6. Praktijkgericht onderzoek verrichten in praktijkleeromgevingen op thema’s als automatisering, digitalisering (AI, big data), slim onderhoud en duurzaamheid.