Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen bij de subsidieregeling (Ont)regelprojecten zorgaanbieders.
Voor wie
Subsidie kan worden aangevraagd door instellingen die in ieder geval zorg bieden via de Zorgverzekeringswet (Zvw-zorgaanbieders) en beschikken over volledige rechtspersoonlijkheid. Voor Zvw-zorgaanbieders zijn er twee mogelijkheden om subsidie aan te vragen, namelijk:
- Voor activiteiten binnen de eigen organisatie.
- Voor activiteiten die worden uitgevoerd met anderen, zoals zorgaanbieders (al dan niet Zvw) en/of samenwerkingsverbanden. De partners in het samenwerkingsverband ontvangen zelf geen subsidie, maar kunnen vanuit de subsidie (marktconform) worden betaald door de subsidieontvanger.
Een tekenbevoegd persoon zoals opgegeven bij de Kamer van Koophandel. Het bestuur als geheel is bevoegd om te ondertekenen. De bestuurders kunnen zelfstandig of gezamenlijk tekenbevoegd zijn. De gezamenlijk bevoegde bestuurder moet met 1 of meerdere andere bestuursleden ondertekenen. Afspraken hierover leggen aandeelhouders vast in de statuten.
Subsidie aanvragen
Alle kosten die aan de te subsidiëren activiteit moeten worden toegerekend en gemaakt worden in de subsidieperiode zijn subsidiabel.
Voor personele kosten wordt de Handleiding Overheidstarieven gebruikt als referentiekader bij de beoordeling van uurtarieven als onderdeel van de begrote subsidiabele kosten.
Meer informatie over materiele kosten vindt u op de pagina Berekening subsidiabele kosten materieel.
Per subsidieronde mag een Zvw-zorgaanbieder maximaal twee aanvragen indienen per tijdvak. Het is niet toegestaan meerdere aanvragen in te dienen voor hetzelfde project of dezelfde activiteit.
De subsidie bedraagt minimaal €25.000 en maximaal €124.999. Van de totale projectkosten wordt maximaal 75% gesubsidieerd. Dit betekent dat projecten met totale kosten die lager zijn dan €33.333,33 niet voor subsidie in aanmerking komen.
Als er meer subsidie wordt aangevraagd dan er beschikbaar is, vindt na sluiting van de aanvraagperiode een loting plaats onder alle binnengekomen aanvragen. De loting wordt uitgevoerd door een notaris. De daaruit voortkomende rangschikking wordt schriftelijk vastgelegd. De aanvragen komen op volgorde van de loting in aanmerking voor subsidie.
De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:
- Vereenvoudigen van interne verantwoordingsprocessen, -protocollen en –werkwijzen.
- Verminderen van tijdschrijven.
- Ophalen, inventariseren en vervolgens aanpakken van administratieve lasten rondom verantwoording binnen de organisatie.
- Ontwikkelen, implementeren en behouden van een aanpak van regeldruk binnen de eigen organisatie.
- Vereenvoudigen van behandelplannen.
- Wijzigen van (technische) systemen die nodig zijn om verantwoordingslasten te verminderen.
De de-minimisregels staan in de de-minimisverordening. Een onderneming kan op grond van de-minimisverordening meerdere keren subsidie ontvangen van verschillende overheden, zoals Rijk, gemeente en provincie. Dit mag per 3 belastingjaren niet meer zijn dan € 200.000.
Om ervoor te zorgen dat een onderneming niet te veel subsidie ontvangt, tekent deze een de-minimisverklaring. Daarin verklaart de subsidieontvanger of de onderneming de laatste 3 belastingjaren al de-minimissteun van een overheidsinstantie heeft ontvangen, en zo ja, hoeveel.
Als u eerder de-minimissteun heeft ontvangen, heeft de betreffende overheidsinstantie dit aan u laten weten. In de regel heeft u voor eerder ontvangen de-minimissteun een de-minimisverklaring getekend en staat in bijvoorbeeld de subsidiebeschikking dat het gaat om de-minimissteun.
De overheid heeft geen centraal overzicht van geleverde subsidie onder de de-minimisverordening. Daarom is de subsidieontvanger ervoor verantwoordelijk dat de verklaring juist is.
Meldingsplicht en verantwoording
U moet zich houden aan de meldingsplicht. Wanneer zich feiten en omstandigheden voordoen die van belang kunnen zijn voor de subsidie, bent u verplicht dit direct schriftelijk te melden bij DUS-I.
U moet zorgen voor een duidelijke administratie. Deze is zodanig ingericht dat wij kunnen controleren of alle rechten en plichten zijn nageleefd. Zo moeten we in ieder geval kunnen aflezen wat de verschillende kosten en opbrengsten per kostenpost/opbrengstenpost zijn.
Meer informatie
Staat uw vraag er niet tussen? Bekijk de regeling, de gewijzigde regeling of neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.