Zo begeleidt Singelland kinderen bij hun eerste stappen op de middelbare school
Met een bonzend hart loopt Lisa de grote hal binnen. Ondanks dat Singelland Burgum een kleinschalige school is, voelt deze enorm vergeleken met haar oude basisschool. Waar moet ze naartoe? Hoe werkt het met haar rooster? En wat als ze verdwaalt?
De overstap van het primair onderwijs (po) naar het voortgezet onderwijs (vo) is voor veel kinderen een grote stap. Nieuwe vakken, wisselende docenten en meer zelfstandigheid kunnen overweldigend zijn. Op middelbare school Singelland begrijpen ze deze uitdagingen en zetten ze zich in om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dankzij subsidies van DUS-I, zoals de regeling Verbinding po-vo, kunnen zij extra aandacht besteden aan vaardigheden die leerlingen helpen bij deze overgang.
Een brug tussen scholen
Hendrik van der Laan, leerjaarcoördinator van het eerste jaar op Singelland, is blij met de subsidie die hij vorig jaar ontving. Hij vertelt dat het afgelopen schooljaar voornamelijk is gebruikt voor planontwikkeling. “Subsidie is de katalysator voor wat we creëren. De netwerken met basisscholen waren er al, maar deze subsidie biedt de kans om de samenwerking te versterken.” Zo geven vo-docenten van Singelland lessen op basisscholen, waarin kinderen leren welke vaardigheden belangrijk zijn op de middelbare school. Bijvoorbeeld flexibiliteit, taakinitiatie, planning en prioritering.
Deze zogeheten ‘executieve functies’ kwamen onlangs dan ook uitgebreid aan bod tijdens Hendriks les op 3 basisscholen in de omgeving. Met deze scholen vormt Singelland een coalitie in het kader van de subsidie. “We vertellen leerlingen over de vaardigheden die ze nodig hebben en laten hen reflecteren op hun eigen sterke en zwakke punten. Ook ouders worden betrokken, zodat zij weten wat er speelt.” De aanpak verschilt per school. Sommige basisscholen werken al met executieve functies, anderen nog niet. “Maar iedereen is het erover eens dat deze vaardigheden essentieel en succesbepalend zijn.”
Maatwerk en begeleiding
Als de kinderen eenmaal hun keuze hebben gemaakt en zich voorbereiden op de overstap naar het voortgezet onderwijs van Singelland, brengt de school het profiel van de nieuwe leerlingen in kaart. Singelland zet hoog in op kansengelijkheid, ongeacht de achtergrond of thuissituatie van de kinderen. Zodra leerlingen zich aanmelden, vindt er een gesprek plaats met de basisschoolleerkracht en eventueel met de ouders. De ondersteuningsbehoefte wordt in kaart gebracht, waarna passende hulp wordt aangeboden. Alle leerlingen krijgen bijvoorbeeld een coach, met wie ze eens in de 5 à 6 weken een gesprek voeren over hoe ze zich voelen en hoe ze presteren. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld met plannen of taal, zijn er talenturen waarin ze in kleine groepjes van 5 tot 6 kinderen intensieve begeleiding krijgen.
Signalen over het functioneren van de leerlingen worden aandachtig gevolgd, vertelt Hendrik. “We hebben op de locatie in Burgum bijvoorbeeld maar 300 leerlingen, dus de lijntjes zijn kort. Docenten bespreken regelmatig hoe het met leerlingen gaat, bijvoorbeeld tijdens koffietafelgesprekken,” legt hij uit. “Zo kunnen we snel inspelen op wat elke leerling nodig heeft.” Bij complexe ondersteuningsvragen kan het expertisecentrum van Singelland ingeschakeld worden. Dit team, bestaande uit onder meer psychologen, maatschappelijk werkers en andere specialisten, helpt bij het vinden van de juiste aanpak voor een leerling.
Subsidie-uitdagingen
Bij het bevorderen van de kansengelijkheid en het behoud van kwalitatief hoogstaand onderwijs spelen subsidies een belangrijke rol. Toch brengen ze ook uitdagingen met zich mee. Hendrik merkt op dat de timing van toekenningen soms onhandig is. “Wij ontvingen in juni 2024 de subsidie, maar de formatie voor het nieuwe schooljaar was toen al rond. Dan heb je dus een mooi bedrag, maar moet je nog zoeken naar ruimte binnen het team om het geld effectief te besteden.” Een betere timing zou scholen helpen om de subsidie optimaal te benutten, stelt Hendrik.
Toch is hij bovenal dankbaar voor de steun. Want ondanks de uitdagingen biedt de subsidie Singelland de kans om verder te bouwen aan een soepele overgang van po naar vo. Lisa en haar klasgenoten kunnen zo met meer vertrouwen hun middelbareschoolavontuur beginnen.