Met de subsidie Virtuele internationale samenwerkingsprojecten kunnen hogescholen en universiteiten Nederlandse studenten de kans geven om vanuit Nederland internationale ervaring op te doen. Een vorm waarbij fysieke, financiële, culturele of andere bezwaren minder of geen belemmering vormen voor deelname.
Tijdens een virtueel internationaal samenwerkingsproject werken Nederlandse studenten en buitenlandse studenten op afstand samen om tot een eindproduct te komen. Ze verbinden lokale vraagstukken aan een internationaal perspectief. Zo werken de studenten aan hun interculturele competenties en taal- en digitale vaardigheden.
Voor wie
Alle bekostigde hoger onderwijsinstellingen (hbo en wo) komen in aanmerking voor deze subsidie. Alleen het instellingsbestuur van deze scholen kan de aanvraag indienen.
De subsidie is bedoeld voor het vrijroosteren van docenten en onderwijskundigen. In de vrijgekomen tijd ontwerpen, ontwikkelen en implementeren of herzien zij een virtueel internationaal samenwerkingsproject.
Belangrijke voorwaarden
Subsidie dekt alleen kosten voor het vrijroosteren van docenten en onderwijskundigen
Met deze subsidie kunnen docenten of onderwijskundigen worden vrijgeroosterd voor:
het in onderlinge samenwerking ontwikkelen of herzien van het virtuele internationale samenwerkingsproject;
benodigde afstemming met een hogeronderwijsinstelling in het buitenland;
en coördinatie van het project.
Het instellingsbestuur kan daarnaast voorzien in het vrijroosteren van personen met een aanvullende expertise. Bekijk de vragen en antwoorden voor meer informatie hierover.
Binnen 6 maanden na besluit starten
Wordt uw subsidieaanvraag goedgekeurd? Dan moet u binnen 6 maanden na dit besluit starten met het ontwerpen en ontwikkelen van het virtuele internationale samenwerkingsproject.
Binnen 18 maanden na besluit afronden
De activiteiten moet u uiterlijk binnen 18 maanden na het besluit tot subsidieverstrekking afronden.
Meer weten? Alle voorwaarden van deze subsidie staan in de regeling.
Goed om te weten
Om docenten en onderwijskundigen te ondersteunen krijgen de docenten en onderwijskundigen de mogelijkheid om advies en training in te schakelen. Meer informatie hierover staat in de vragen en antwoorden.
Beschikbare subsidie
In 2023 is een budget van in totaal €3.300.000 beschikbaar. In de eerste aanvraagronde van 2023 kan er voor €1.650.000 subsidie worden aangevraagd. Per aanvraag ontvangt u een vast bedrag van €15.000.
Subsidie aanvragen
Vanaf 1 september om 12.00 uur tot en met 30 september 2023 kunt u weer subsidie aanvragen voor een nieuw of gewijzigd project.
Beoordeling van uw aanvraag
We rangschikken alle aanvragen op volgorde van binnenkomst. Komen er meer aanvragen binnen dan er budget voor is? Dan behandelen we eerst alle eerste aanvragen van instellingsbesturen.
Een tweede aanvraag van een instelling maakt dus kans op subsidie nadat alle eerste aanvragen van instellingsbesturen zijn behandeld. Zo ook de derde, vierde, en opeenvolgende aanvraag, totdat het subsidiebudget van de aanvraagperiode op is.
Besluit en uitbetaling
Binnen 13 weken na afloop van de aanvraagperiode hoort u of u subsidie ontvangt. We betalen de subsidie in één keer uit en maken het bedrag over naar het bevoegd gezag van het instellingsbestuur.
De resultaten van de eerste aanvraagronde in februari 2023 vindt u op de resultatenpagina en in de infographic (download als pdf).
Er zijn ook infographics met de resultaten van de eerste en tweede aanvraagronde van 2022.
Meldingsplicht
Zijn er activiteiten die u niet, niet op tijd of niet volledig kunt uitvoeren? Of verandert er iets aan uw situatie? Dan moet u dit aan ons melden. Doe dit tijdens de projectperiode.
Subsidie verantwoorden
Heeft u subsidie voor virtuele internationale samenwerkingsprojecten ontvangen? Dan moet u deze achteraf verantwoorden. De verantwoording verloopt via de jaarverslaggeving, met model G onderdeel 1. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de financiële afdeling van uw onderwijsinstelling.
Alle stappen in een overzicht
In onderstaande tijdlijnen vindt u per ronde alle stappen van het subsidieproces.
Als het subsidieplafond bereikt is, maken we een rangschikking van de binnengekomen aanvragen. U ontvangt dan uiterlijk op 30 maart 2023 bericht over de uitslag van de rangschikking.
We rangschikken alle aanvragen op volgorde van binnenkomst. Komen er meer aanvragen binnen dan er budget voor is? Dan behandelen we eerst alle eerste aanvragen van instellingsbesturen.
Een tweede aanvraag van een instelling maakt dus kans op subsidie nadat alle eerste aanvragen van instellingsbesturen zijn behandeld. Zo ook de derde, vierde, en opeenvolgende aanvraag, totdat het subsidiebudget van de aanvraagperiode op is.
Is uw aanvraag onvolledig of hebben wij aanvullende informatie nodig om uw aanvraag te kunnen beoordelen? Dan ontvangt u van ons een verzoek om meer informatie. U heeft dan 10 werkdagen de tijd om te reageren.
Uiterlijk op 31 mei 2023 ontvangt u een besluit over uw aanvraag. Dit noemen wij een beschikking. Daarin staat of wij uw aanvraag toekennen of afwijzen.
Uiterlijk 6 maanden na de beschikking, of eerder als de vermelde einddatum van uw VIS-project eerder valt, ontvangt u een e-mail met het verzoek mee te werken aan een evaluatieonderzoek.
Op basis van de in de toekenningsbeschikking vermelde of in de vorige stap aangepaste start- en einddatum van uw VIS-project ontvangt u op het geschikte moment een e-mail met een enquête over de ontwikkelingsfase. Daarbij ontvangt u ook de pre-test voor studenten.
U wordt door het VIS Ondersteuningsprogramma uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Deze online sessie wordt gehouden met een beperkt aantal andere toegekende VIS-projecten zodat u ook vraagstukken kunt delen. We nemen door welke trainingen en supportactiviteiten er zijn en welke bij u passen.
Dialogic onderzoekt wat de ervaringen zijn van docenten en onderwijskundigen in de ontwikkeling van VIS-projecten. Dit gebeurt via interviews en focusgroepen met studenten.
Er zijn 4 verschillende docententrainingen beschikbaar. Deze trainingen zijn op introductie- en beginnersniveau. De trainingen worden zowel in het Nederlands als Engels aangeboden.
Per gesubsidieerd VIS-project mag 1 docent (gratis) deelnemen aan een docententraining. Het complete aanbod, inclusief uitleg, data en inschrijfmodules vindt u op visinhetho.nl.
Informatiesessie voor geïnteresseerde bestuurders en beleidsmedewerkers in Hoger Onderwijsinstellingen. Tijdens de sessie bespreken we de toegevoegde waarde van VIS projecten, op welke wijze zij hun plaats in het onderwijs kunnen vinden, wat daarbij helpt (praktisch) en welke ondersteuning (training en advies) er via het VIS initiatief beschikbaar is voor docenten/onderzoekers van uw instelling.
Jaarlijks is er 1 fysiek evenement waar u de andere VIS-projectleiders, -experts en -geïnteresseerden kunt ontmoeten. In 2023 vindt het event in Groningen plaats.
Er zijn 4 verschillende docententrainingen beschikbaar. Deze trainingen zijn op introductie- en beginnersniveau. De trainingen worden zowel in het Nederlands als Engels aangeboden.
Per gesubsidieerd VIS-project mag 1 docent (gratis) deelnemen aan een docententraining. Het complete aanbod, inclusief uitleg, data en inschrijfmodules vindt u op visinhetho.nl.
Deze training is ontworpen voor medewerkers die een actieve rol hebben bij het ondersteunen van docenten bij het opzetten van VIS-projecten. De cursus is geschikt voor medewerkers die werkzaam zijn in een van de volgende gebieden:
digitalisering
internationalisering
professionalisering
internationalisering@home
Het doel van de training is om docenten handvatten ter ondersteuning te geven. Hiermee worden ze ondersteund in de ontwikkeling van internationale projecten. Per gesubsidieerd VIS-project mag 1 onderwijskundige (gratis) deelnemen aan de training.
Het complete aanbod, inclusief uitleg, data en inschrijfmodules vindt u op visinhetho.nl.
Gedurende het jaar worden er meerdere intervisiebijeenkomsten georganiseerd. De 4 thema’s zijn:
opzetten van een VIS-project
implementeren van een VIS-project
inbedden van een VIS-project
samenwerking met de buitenlandpartner
De deelnemers kunnen vragen inbrengen en onderling informatie en kennis uitwisselen over onderwerpen die samenhangen met de VIS-projecten. Dit intervisietraject is bedoeld voor alle docenten en ondersteunende medewerkers die zijn betrokken bij een VIS-project. Deelnemers kunnen dit traject starten na het afronden van de training, maar ook als zij de training (nog) niet hebben gevolgd.
Als het subsidieplafond bereikt is, maken we een rangschikking van de binnengekomen aanvragen. U ontving uiterlijk op 14 oktober 2022 bericht over de uitslag van de rangschikking.
We rangschikken alle aanvragen op volgorde van binnenkomst. Komen er meer aanvragen binnen dan er budget voor is? Dan behandelen we eerst alle eerste aanvragen van instellingsbesturen.
Een tweede aanvraag van een instelling maakt dus kans op subsidie nadat alle eerste aanvragen van instellingsbesturen zijn behandeld. Zo ook de derde, vierde, en opeenvolgende aanvraag, totdat het subsidiebudget van de aanvraagperiode op is.
Is uw aanvraag onvolledig of hebben wij aanvullende informatie nodig om uw aanvraag te kunnen beoordelen? Dan ontvangt u van ons een verzoek om meer informatie. U heeft dan 10 werkdagen de tijd om te reageren.
Uiterlijk in december 2022 ontving u een besluit over uw aanvraag. Dit noemen wij een beschikking. Daarin staat of wij uw aanvraag toekennen of afwijzen.
Op basis van de in de toekenningsbeschikking vermelde start- en einddatum van uw VIS-project ontvangt u op het geschikte moment een e-mail met het verzoek om mee te werken aan een evaluatieonderzoek. Meer informatie vindt u op de website van Dialogic.
Er wordt onderzocht wat de ervaringen zijn van docenten en onderwijskundigen in de ontwikkeling van VIS-projecten. Dit gebeurt via interviews en focusgroepen met studenten.
Per gesubsidieerd VIS-project mag 1 docent deelnemen aan 1 training. Vanaf 7 november 2022 zijn 4 verschillende trainingen beschikbaar. Meer informatie vindt u op visinhetho.nl.
Deze training is ontworpen voor medewerkers die een actieve rol hebben bij het ondersteunen van docenten bij het opzetten van VIS-projecten. De cursus is geschikt voor medewerkers die werkzaam zijn in een van de volgende gebieden:
digitalisering
internationalisering
professionalisering
internationalisering@home
Het doel van de training is om docenten handvatten ter ondersteuning te geven. Hiermee worden ze ondersteund in de ontwikkeling van internationale projecten. Per gesubsidieerd VIS-project mag 1 onderwijskundige deelnemen aan de training.
Van januari tot maart worden 4 intervisiebijeenkomsten georganiseerd. De deelnemers kunnen vragen inbrengen en onderling informatie en kennis uitwisselen over onderwerpen die samenhangen met de VIS-projecten. Tijdens elke intervisiebijeenkomst staat een ander thema centraal. Dit intervisietraject is bedoeld voor alle docenten en ondersteunende medewerkers die zijn betrokken bij een VIS-project. Deelnemers kunnen dit traject starten na het afronden van de training, maar ook als zij de training (nog) niet hebben gevolgd.