Zij-instroom primair onderwijs G5

Het lerarentekort in het primair onderwijs in de grote steden, de zogenaamde G5 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Almere), is een groeiend probleem. De arbeidsmarktramingen laten zien dat de verwachte tekorten in deze steden de komende jaren zullen toenemen. De besturen in de G5 hebben aangegeven dat er noodmaatregelen nodig zijn. Er is daarom per stad een noodplan opgesteld. De besturen in de G5 kunnen subsidie aanvragen voor de uitvoering van een deel van deze noodplannen.

In de noodplannen is aangegeven dat de inzet van zij-instromers een kansrijke oplossing is. Met deze subsidie komt er extra ruimte voor de opleiding en begeleiding van zij-instromers. Het doel van de regeling is dat de scholen, besturen en lerarenopleidingen gezamenlijk het traject voor zij-instromers verbeteren. Daardoor sluit de opleiding beter aan op de praktijk en op de kennis en ervaring van de zij-instromer. De subsidie kan worden gebruikt om plannen te maken en uit te voeren. In de plannen staan  afspraken over het aantal zij-instromers per jaar, het voortraject, de opleiding en begeleiding van zij-instromers.

De werkwijzen van de G5 zullen openbaar worden gemaakt en breed gedeeld, zodat de rest van het land gebruik kan maken van deze werkwijzen.

Hoogte subsidie

Voor de periode 2020 - 2023 is € 36 miljoen beschikbaar (€ 9 miljoen per jaar). De verdeling van dit subsidiebedrag is gebaseerd op het aantal zij-instromers dat per jaar per stad wordt opgeleid.

Subsidie per gemeente
Gemeente Bedrag
Amsterdam € 12.112.148
Rotterdam € 9.084.112
Den Haag € 8.074.768
Utrecht € 4.037.384
Almere € 2.691.588

Cofinanciering

De regeling subsidieert maximaal twee derde van de kosten van de activiteiten. Minimaal één derde deel moet komen uit cofinanciering. Naast financiële middelen kan het ook gaan om de inzet van personeel of arbeidstijd. De gemeente tekent de aanvraag als cofinancier.

Voorbeeld: De kosten voor de activiteiten zijn € 3 miljoen. De cofinanciering moet minimaal € 1 miljoen zijn, uw subsidieaanvraag is maximaal € 2 miljoen.

Aanvraagcriteria

Per gemeente kan er één aanvraag worden ingediend. De aanvraag wordt gedaan door een bestuur van een school voor primair- of speciaal (basis) onderwijs. Zij doen dit namens de deelnemende besturen en lerarenopleidingen.

De activiteiten worden uitgevoerd in de schooljaren 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023 en 2023-2024. Vanaf het moment van indienen van de aanvraag kan worden gestart met de activiteiten.

De aanvraag wordt ondertekend door alle besturen en leraren die deelnemen aan de uitvoering van het plan van aanpak.

Plan van aanpak

Bij de aanvraag hoort een plan van aanpak met een begroting. Gebruik het format als hulpmiddel. Een plan van aanpak bestaat in elk geval uit de volgende onderdelen:

  • de besturen en eventueel andere partijen die deelnemen aan de uitvoering van het plan van aanpak;
  • het aantal zij-instromers dat op jaarbasis kan starten;
  • een beschrijving van hoe het voortraject, de opleiding en begeleiding van zij-instromers worden vormgegeven;
  • de wijze waarop de opbrengsten worden gedeeld, verspreid en geborgd.

Voor de activiteiten moet blijken welke doelen, resultaten en producten worden beoogd. Beschrijf ook wat de aard, omvang, en duur van de activiteiten is. En op welke manier ze worden uitgevoerd.

Subsidie aanvragen

Er kan tot en met 7 juni 2020 subsidie worden aangevraagd. De bij ons bekende contactpersonen ontvangen het format.

Alle aanvragen die voldoen aan de subsidiecriteria en verplichtingen zullen worden toegekend. U krijgt hierover uiterlijk 31 juli 2020 bericht. De subsidie wordt in vier gelijke delen uitbetaald. De eerste betaling vindt plaats in augustus 2020, de overige betaalmomenten zijn in september 2021, 2022 en 2023.

Tussenrapportage

Jaarlijks dient de aanvrager een tussenrapportage in bij DUS-I. Hiermee toont de aanvrager aan dat de activiteiten zijn uitgevoerd en dat voldaan is aan de subsidieverplichtingen.

De eerste rapportage moet voor 15 oktober 2021 worden ingediend en in ieder geval de volgende elementen bevatten:

  • een overzicht van de gerealiseerde activiteiten;
  • een beschrijving van de gerealiseerde doelstellingen, resultaten of producten;
  • een beschrijving van de voortgang;
  • een vergelijking tussen de beoogde activiteiten en doelstellingen, en de gerealiseerde activiteiten en doelstellingen;
  • een geactualiseerd activiteitenplan en begroting.

De aanvrager ontvangt van DUS-I het format voor de tussenrapportage.

Meer informatie

Alle informatie staat in de subsidieregeling. Heeft u vragen over uw subsidieaanvraag, het beoordelingsproces of de regeling? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie over de regionale aanpak: www.aanpaklerarentekort.nl