Toelichting aanvraag tot vaststelling subsidies €25.000 - €125.000
Publicatie | 05-04-2024
Voor het subsidiejaar 2023 ontvangen organisaties begin mei 2024 een link om een aanvraag tot vaststelling online in te dienen. Doe dit vóór 3 juni 2024. In deze toelichting vindt u uitleg bij een aantal stappen in het formulier.
Heeft u uitstel voor het indienen van de vaststelling nodig? Vraag dit uiterlijk 3 juni 2024 aan door een mail met toelichting te sturen naar fondspgo@minvws.nl.
Heeft u begin mei geen e-mail met een link naar het formulier van ons ontvangen? Neem dan direct contact met ons op.
Stap 1 Start
In de voorbeeldversie van het formulier kunt u alle vragen alvast bekijken.
Stap 2 Aanvrager
Controleer of uw contactgegevens nog kloppen en pas deze aan als dat nodig is.
Stap 3 Verantwoording
In het formulier geeft u aan of u heeft voldaan aan de subsidieverplichtingen. Deze staan in de Kaderregeling en eventueel in de verleningsbeschikking.
Stap 4 Financiën
Aanpassingen
Om het vaststellingproces soepeler te laten verlopen, zijn voor u de verleende bedragen per kernfunctie al vooraf ingevuld.
U kunt per kernfunctie de totale Kosten, Eigen bijdrage en Bijdrage derden invullen. Dit resulteert in het subsidiebedrag voor deze kernfunctie, bijvoorbeeld: Totaal lotgenotencontact.
Voorbeeld gerealiseerde kosten en financiering Lotgenotencontact.
Overzicht
Totaal kernfuncties = Som totalen van Lotentotencontact, Informatievoorziening en Belangenbehartiging.
Totaal backoffice = Opgegeven werkelijke backofficekosten (indien van toepassing).
Totaal = Backoffice + kernfuncties. Dit is het subsidiebedrag waar u vaststelling voor aanvraagt. Is dit bedrag hoger dan de verlening? Dan wordt het verleende bedrag gebruikt voor de vaststelling.
Eigen bijdrage = U moet zich houden aan minimaal de begrote eigen bijdrage uit uw laatste verleningsbrief. Deze eigen bijdrage staat al in het formulier.
In deze stap wordt aan de hand van de door u opgegeven (en aan u uitbetaalde) bedragen berekend of u een deel van de subsidie moet terugbetalen. Eventuele verrekening van de resterende backofficesubsidie met de 3 kerntaken moest u aan ons melden. Dit is dan al verrekend in de vooraf ingevulde verleende bedragen. Uiterlijk binnen 22 weken na ontvangst van de aanvraag tot vaststelling ontvangt u een besluit.
Begrippenlijst
Dit geldt alleen voor organisaties die voor het subsidiejaar 2023 een aanvulling hebben ontvangen.
U heeft een administratie bijgehouden waarin het volgende is terug te vinden:
De rechten en verplichtingen die voor de subsidievaststelling van belang zijn.
De betalingen en ontvangsten.
De kosten en opbrengsten.
De administratie en de bijbehorende documenten moet u gedurende 10 jaar na de vaststelling van de subsidie bewaren.
Is er sprake van belangenverstrengeling? Dan kunt u dit in het formulier toelichten. Uw toelichting is onderdeel van de beoordeling van uw aanvraag.
Feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de subsidie moest u direct aan ons melden. Daarvan was in ieder geval sprake als het voor u aannemelijk was dat:
De activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet, niet op tijd of niet geheel konden worden verricht.
De activiteiten voor een lager bedrag dan begroot zijn uitgevoerd (onderbesteding).
U van plan was om de gesubsidieerde kosten voor een activiteit te gebruiken voor een andere activiteit (verschuiving van subsidiegeld).
Dat u niet, niet op tijd of niet geheel kon voldoen aan de verplichtingen van de subsidieregeling.
Heeft u minder aanvullende subsidie besteed aan het uitvoeren van de backofficetaken? Dan kunt u dit subsidiebedrag invullen in het formulier.
U geeft in het formulier aan of alle verplichte backofficetaken waarvoor u een aanvullend subsidiebedrag hebt ontvangen in het subsidiejaar 2023 zijn uitgevoerd. Is dit niet het geval? Dan moet u het aanvullende bedrag voor de backofficetaken terugbetalen.