Samenvattingen grote projecten eerste aanvraagronde

Hier kunt u meer lezen over de projecten van de eerste aanvraagronde, die plaatsvond van 2 tot en met 16 oktober 2023.

Bouwsteen 2 (subsidieregeling LLO-oplossingen energie- en grondstoffentransitie)

Hogeschool Avans ‘Brabant Leert Transitiehubs Energie’

Achtergrond en aanleiding 
Maatschappelijke transities, zoals de energietransitie, zorgen ervoor dat de Nederlandse arbeidsmarkt snel verandert. Vooral bij technische maakbedrijven in Noord-Brabant zijn de tekorten aan goed opgeleide arbeidskrachten groot. Daarnaast leiden de snelle innovaties tot problemen in competentie, kennis en vaardigheden van de werknemers en (zij-)instromers die een loopbaan overwegen in de transitiesector. Dit geeft aanleiding om nog steviger in te zetten op de overheidsambitie Leven Lang Ontwikkelen (LLO). 

Doelstelling en partners
Organisaties uit het Brabantse bedrijfsleven, overheid en onderwijs werken al jaren samen in het Pact Brabant aan vernieuwingen op de Brabantse arbeidsmarkt. Één van de activiteiten is Brabant Leert. Dit scholingsplatform biedt alle werkende Brabanders die zich willen laten om- of bijscholen informatie, opleidingen, advies en begeleiding. We willen dit uitbreiden, met behulp van de LLO Katalysator willen we één gezamenlijke Brabantse LLO-aanpak ontwikkelen. We willen één scholingsmodel creëren, waarmee alle werkende Brabanders op alle onderwijsniveaus (mbo, hbo en wo) over alle transitieonderwerpen alle soorten scholingsmodules in eigen regie kunnen volgen, drempelloos voor lerenden.

Activiteiten
De basis-infrastructuur hiervoor hebben we met het platform Brabant Leert en het Brabant Leert Scholingsfonds al staan. Nu willen we de volgende stap zetten namelijk het opschalen, versnellen en verduurzamen. Dit betekent dat we sneller en meer scholingsmodules rond de transitiethema's ontwikkelen. Deze modules willen we ontwikkelen in TransitieHubs. Dit zijn fysieke plekken op verschillende locaties in Brabant waar kennisinstellingen, bedrijven en lerenden een learning community vormen. Zo kunnen zij ontdekken welke kennis, vaardigheden en competenties op alle niveaus nodig zijn rond transitiethema’s en deze vergroten. Dit wordt vertaald in scholingsmodules die via Brabant Leert beschikbaar worden gesteld. De TransitieHubs vormen een essentiële nieuwe stap om onze gezamenlijke Brabantse LLO-aanpak te realiseren. 

De eerste drie TransitieHubs willen we met behulp van de LLO Katalysator ontwikkelen. Deze TransitieHubs Energie richten zich op drie belangrijke thema's in de energietransitie namelijk installatietechniek, circulair bouwen en batterijtechnologie. De TransitieHubs worden ontwikkeld in Breda, 's Hertogenbosch en Eindhoven. Deze sluiten aan bij bestaande learning communities. Doormiddel van deze LLO-oplossing willen we gezamenlijk de kwaliteit en vorm van scholing voor de energietransitie sector versterken en de arbeidsmarkt stimuleren. 

Stichting Saxion ‘LLO in Twente Digitalisering in de Bouw en Infra’

Achtergrond en aanleiding
In Twente zijn er twee grote uitdagingen. Ten eerste, als gevolg van de energietransitie is er in zowel de publieke als private sector een vergrote vraag naar voldoende goed geschoolde arbeidskrachten met zogenaamde ‘green en digital skills’. Ten tweede, is het belangrijk om een veel effectievere digitale inrichting van werkstromen te realiseren voor de energietransitie. 

Doelstelling
Om te komen tot een schaalsprong voor bovenstaande twee uitdagingen is verdere digitalisering cruciaal. Het samenwerkingsverband streeft ernaar de effectiviteit en het bereik van het Twentse Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-ecosysteem te vergroten. Dit wordt bereikt door het ontwerpen en implementeren van samenhangende en schaalbare LLO-oplossingen gericht op de digitalisering van de gebouwde omgeving. Deze oplossingen worden aangeboden via vijf hubs en dragen bij aan de capaciteitsopbouw die nodig is voor de energietransitie in Twente. 

Activiteiten 
Er zijn twee focusgebieden voor de LLO-activiteiten, namelijk woningen en wijken en de ondergrondse infrastructuur. Voor focusgebied woningen & wijken betreft dit nieuwe installaties. Voor de ondergrondse infrastructuur is dit het upgraden van huidige netwerken en nieuwe netten. De aanvraag richt zich op drie LLO-oplossingen om de kennis, vaardigheden en competentie te verbeteren:

  •  Challenge based learning communities (CBLC)
  • Micro-interventies
  • Modulair gecertificeerd onderwijs.


Partners 
De vijf Twentse samenwerkende hubs worden benut om een integrale afstemming te waarborgen tussen arbeidsorganisaties, opleidingsbedrijven en kennisinstellingen. De hubs verbinden de verschillende LLO-oplossingen tot samenhangende LLO-oplossingen, uitgevoerd door hybride professionals. Dit resulteert in een samenhangend, certificeerbaar en schaalbaar aanbod van LLO-oplossingen. 

Hanzehogeschool Groningen ‘Energietransitie Noord Werkt’

Achtergrond en aanleiding 
De bestuurders van de Noordelijke publieke opleiders hebben in het Actieplan LLO Noord-Nederland samen de volgende ambitie geformuleerd: Als gezamenlijke onderwijsinstellingen in Noord-Nederland streven we naar een strategische inzet van zowel beroeps- als wetenschappelijk onderwijs, met een niet-vrijblijvende verplichting om burgers en ondernemers gedurende hun hele (werkzame) leven toegang te bieden tot uitstekende onderwijs-, leer- en ontwikkelmogelijkheden. We willen als Noord-Nederlandse instellingen gezamenlijk vanuit verschillende disciplines werken aan een unieke kennispositie. 

Hiermee hebben de Noordelijke publieke opleiders een paraplu in Noord-Nederland gecreëerd die boven de sub-regionale agenda’s en individuele LLO-activiteiten van de kennisinstellingen gepositioneerd is. De Noordelijke publieke opleiders hebben bij de ontwikkeling of beschikbaarheid van menselijk kapitaal in de energietransitie te maken met de volgende belemmeringen: 

  1. Tekort aan technici in energietransitie
  2. (Zij-)instromers worden niet voldoende benut
  3. Gebrek aan competenties bij het mkb

Doelstellingen en activiteiten 
Om deze belemmeringen op te lossen hebben de Noordelijke publieke opleiders samen met het bedrijfsleven het project ‘Energietransitie Noord Werkt’ ontwikkeld. 

De doelstellingen van het project zijn:

  1. Versterken leercultuur leven-lang ontwikkelen bij mkb
    Naast een technologische transitie willen we ook een transitie op het gebied van denken, leren en ontwikkelen van mensen op alle lagen stimuleren. Dit is dus een innovatie en veranderkundig vraagstuk. We willen het opleidingskracht organiseren, ontwikkelen en mobiliseren door te synchroniseren op product, proces, positionering en paradigma.
  2. Een toekomstbestendig en flexibel LLO-aanbod te ontwikkelen in Noord-Nederland
    We willen een model ontwikkelen dat gericht is op het aanleren van specifieke vaardigheden en competenties die relevant zijn voor zowel de huidige energietransitie als andere toekomstige arbeidsmarktverschuivingen. Dit vraagt om innovatieve kwalificatiesystematiek. Verder willen we een kennisplatform bouwen gericht op de juiste doelgroepen en de daarbij horende vraagstellingen (use cases). Deze kennis en het aanbod willen we toegankelijk maken.
  3. Vergroten van het bereik van het huidige LLO-aanbod in Noord-Nederland
    We streven ernaar om een divers aanbod aan opleidingen, trainingen en andere vormen aan te bieden die flexibel, responsief en compact zijn. Deze zullen ook geschikt zijn voor nieuwe doelgroepen, zoals (zij-)instromers en arbeidsmigranten. We willen het aanbod structureren op basis van  grotere systeem die ontwikkeld en onderhouden zal worden.
  4. Stimuleren van innovatie en kennisdeling
    We willen een netwerk bevorderen waarin expertise wordt gedeeld en nieuwe samenwerkingen worden gestimuleerd. Dit zal leiden tot innovatieve oplossingen voor de energietransitie en het regionale LLO-ecosysteem versterken.

Bouwsteen 3 (subsidieregeling LLO-professionalisering opleiders)

Stichting VU (Vrije Universiteit Amsterdam) ‘Kennispartner voor het leven’

Vrije Universiteit Amsterdam: Kennispartner voor het leven
Onder invloed van snelle veranderingen in de samenleving is de arbeidsmarkt volop in beweging. Grote maatschappelijke transities vragen om een veerkrachtige beroepsbevolking. De Vrije Universiteit Amsterdam (VU) ambieert een kennispartner voor het leven te zijn voor individuen en organisaties. Dit doen we via onderzoek, valorisatie (kennis tot maatschappelijke waarde brengen) en onderwijs. Het gedachtegoed van een Leven Lang Ontwikkelen (LLO) is niet nieuw aan de VU. Wij bieden al jarenlang opleidingen en cursussen die professionals naast de beroepsloopbaan, of als onderbreking daarvan, kunnen volgen. Met deze aanvraag zetten we in op het verstevigen van vraaggericht werken en zorgen we dat de VU voor LLO-oplossingen een sterke samenwerkingspartner kan zijn. We zetten daarvoor in op drie pijlers. 

  1. Vraaggestuurd en in samenwerking onderwijs ontwikkelen
    Wij vinden dat het ontwikkelen van vraaggestuurd LLO-onderwijs begint bij docenten. We gaan hen begeleiden in het contact met samenwerkingspartners, het in samenwerking komen tot onderwijsontwikkeling, en in didactiek passend bij de doelgroep professionals. Daarnaast verbeteren we gezamenlijk het account- en relatiemanagement van de VU, om de diverse vragen vanuit de arbeidsmarkt goed te coördineren en duurzame relaties op te bouwen. 
  2. Inclusiviteit van onze LLO-programma’s vergroten
    We maken scholarships mogelijk door fondsenwerving of partnerschappen met bedrijven. Hiermee vergroten we de toegang tot onze bestaande LLO-programma’s, en daarmee het arbeidspotentieel voor de grote opgaven binnen onze focusregio’s. 
  3. Continuïteit van de bedrijfsvoering waarborgen
    In de continu veranderende arbeidsmarkt zijn wij het aan professionals en organisaties verplicht om stabiliteit en continuïteit van onze bedrijfsvoering aan te bieden. Door dit te doen, kunnen wij de kwaliteit van onze opleidingen waarborgen. We willen professionals optimaal ondersteunen in hun ontwikkelreis. Aan ‘de voorkant’ is er een digitaal platform voor de oriëntatiefase van de professional, dat we datagedreven verder optimaliseren en personaliseren. Aan ‘de achterkant’ ontwikkelen we één LLO-loket, om te zorgen dat professionals een hoogwaardige kwaliteit van dienstverlening ervaren. Bovendien kunnen faculteiten die willen starten met LLO zich via dit loket laagdrempelig aansluiten. Ze krijgen inhoudelijke begeleiding, marketing- en backoffice ondersteuning. Tot slot trainen we ons ondersteunend personeel in het werken met en voor professionals. Het streven is dat onze kernwaarden open, persoonlijk en verantwoordelijk ook hierin centraal staan. 

Saxion Hogeschool ‘Met de funnel op weg naar een LLO-organisatie’

Achtergrond en aanleiding
In een wereld die voortdurend verandert, willen we mensen in staat stellen om gedurende hun hele leven te blijven leren en zich aan te passen aan veranderende banen en maatschappelijke behoeften. We hebben de ambitie om onderwijs gericht op Leven Lang Ontwikkelen (LLO) in de komende jaren te verdubbelen en zo de impact op de regio te vergroten.

Via dit ambitieuze project transformeren we Saxion tot een duurzame organisatie voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO) met optimale dienstverleningsprocessen op het gebied van LLO, die de beoogde schaalvergroting ondersteunen. Alle interne diensten, academies en werkveldpartners zijn hierbij actief betrokken.

Doelstellingen en activiteiten
Centraal binnen de processen staat de customer journey; de route die onze klanten afleggen vanaf het oriënteren tot aan het starten van de gekozen LLO-oplossing. Met multidisciplinaire teams binnen de diensten pakken we de processen integraal aan. Hierbij wordt het multidisciplinaire team Funnel gekozen als vliegwiel voor alle benodigde procesverbeteringen: 

  • We bereiden onze organisatie voor om bewustzijn, steun en draagvlak te genereren voor de groei van LLO.
  • We ontwikkelen LLO-specifieke persona's en skillspaden en zorgen voor een impactanalyse op de diensten.
  • Aansluitend wordt stuurinformatie ontwikkeld op LLO-doelgroepen en worden scenario’s voorbereid.
  • We stemmen af met academies, diensten en het werkveld om gedragen innovatievoorstellen en een meerjarenplanning te realiseren.

Op basis hiervan worden pilots voorbereid. Tijdens de uitvoering van de pilots monitoren we de efficiënte samenwerking en interactie binnen de Saxion-organisatie, met als doel een blijvende verandering te bewerkstelligen in de organisatie. We streven naar een verbeterde merkpositionering, optimalisatie van de website, verbeteringen in de intake en efficiëntere inschrijvingsprocessen, zodat we de LLO-customer journey kunnen verankeren in onze processen en systemen.

Organisatie en partners
SPS voert coördinatie en sturing op het project vanuit het innovatieteam en bewaakt de voortgang en risico's. Werkveld, diensten en academies binnen Saxion leveren expertise en zijn betrokken bij de uitvoering. De stuurgroep bewaakt activiteiten, voortgang en resultaten en stuurt op draagvlak binnen de organisatie. Lean Coaches ondersteunen het interne veranderproces binnen de diensten en faciliteren kennisdeling en implementatie van verbeteringen.

ROC A12 ‘Groeien als educatieve partner LLO in de regio’

Achtergrond en aanleiding
Christelijke Onderwijs Groep Vallei & Gelderland-Midden (COG) biedt onder andere mbo-opleidingen in regio’s Foodvalley en Midden-Gelderland. In deze regio’s zijn de personeelstekorten groot en groeiende. Daarnaast heeft COG te maken met een dalend aantal studenten en een toenemende vraag naar flexibel onderwijs. Vanuit de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de regionale arbeidsmarkt (onze ‘burenplicht’) heeft COG de laatste jaren ingezet op een Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Dat hebben we gedaan door LLO duidelijk te positioneren in onze Strategische Koers, door samenwerkingen in de regio aan te gaan of te verstevigen, en door actief LLO-activiteiten op te zetten voor de sectoren die te maken hebben met krapte of transities. 

Doelstelling 
We willen uitgroeien tot een solide educatieve partner die in samenwerking met werkgevers scholingstrajecten ontwikkelt die de regio vooruit helpen. We hebben daarbij gekozen voor een decentrale inrichting, waarbij de bestaande mbo-onderwijsteams verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en uitvoering van scholingstrajecten. Om dit beter te laten werken moeten we ook als school nog verder groeien. De doelstellingen van dit project omvatten het versterken van de motivatie en urgentie bij het management, de onderwijsteams en de gemeenschappelijke dienstenteams om met LLO aan de slag te gaan. We streven ernaar om processen te optimaliseren, waardoor de klantreis van deelnemers en werkgevers wordt verbeterd en tegelijkertijd de werkdruk voor onze medewerkers wordt verminderd. Ten slotte willen we de onderwijsteams voldoende kennis en vaardigheden meegeven om in samenwerking met het werkveld innovatieve en flexibele LLO-trajecten te ontwikkelen. 

Activiteiten
Om deze doelstellingen te bereiken zetten we in op de volgende vier pijlers: 

  1. Vergroten van draagvlak op alle niveaus binnen COG door organisatie-brede informatiesessies.
  2. Implementatie van LLO-taken in onderwijs en ondersteuning door deze te verankeren in organisatiedocumenten en teams te ondersteunen bij de rolverdeling.
  3. Vergroten van bekwaamheid door training op het gebied van relatiebeheer, werkwijzen voor samenwerking met het werkveld, didactiek voor volwassenen en heterogene groepen, en werken met ondersteunende systemen.
  4.  Inrichting van onderwijslogistiek en kwaliteitsborging door het beter inrichten en onderling aansluiten van ondersteunende systemen, waaronder het studentinformatiesysteem, de aanmeldingsmodule, facturatie en de website. Daarnaast integreren we LLO in het besstaande kwaliteitszorgsysteem en ontwikkelen we beleid voor examinering en diplomering.

Koning Willem I College ‘KW1C LLO BOOSTER’

Achtergrond en aanleiding
Het Koning Willem I College (KW1C) heeft het project LLO BOOSTER opgezet om hoogwaardige vaardigheden voor iedereen te ontwikkelen en toegankelijk te maken, zowel in werk als in het leven. Het project is bedoeld om de uitdagingen op de arbeidsmarkt en in de samenleving aan te gaan.

Het KW1C wil een toonaangevende onderwijsinstelling zijn die studenten opleidt tot professionals die klaar zijn voor de toekomst. Het KW1C wil iedereen die (praktijkgericht) leert en zeker onze studenten, helpen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen, zodat ze hun dromen kunnen waarmaken.

Doelstelling
Om haar doelen te bereiken, wil het KW1C zich de komende jaren met behulp van de LLO-katalysator richten op het aanpakken van een aantal specifieke LLO-opgaven. Deze opgaven zijn: 

  • Alle medewerkers moeten zich inzetten op 'regulier en LLO' in alles wat ze doen en hoe ze erover praten als instelling en medewerkers.
  • De kennis rondom vraaggericht onderwijs (ontwikkelen, organiseren en uitvoeren) moet bij de juiste medewerkers worden ontwikkeld (docenten én administratie).
  • Duidelijkere afspraken moeten worden gemaakt over welke rol op welke plek wordt belegd (wie wat doet) in de organisatie van LLO binnen KW1C.
  • Al het onderwijs moet gefaseerd flexibel en modulair worden gemaakt.

Activiteiten
Om met deze opgaven aan de slag te gaan gaat KW1C een viertal activiteiten ontplooien: 

  • Het vaststellen, uitdragen en internaliseren van ons verhaal: het vertalen van de LLO-visie van KW1C naar een herkenbaar en leesbaar verhaal dat volledig geïntegreerd is in onze cultuur.
  • Onze mensen LLO-klaar maken: benodigde (nieuwe) competenties in kaart brengen voor relevante medewerkers en hier professionaliseringsprogramma’s voor opzetten.
  • Het voorbereiden van onze organisatie op LLO: het ontwerpen van gewenste LLO-processen op basis van de MORA en met behulp daarvan doorvoeren van procesverbeteringen, zowel op bedrijfsmatig als op studentenniveau.
  • Ons onderwijs wendbaar maken en modulariseren: onderwijs wendbaar maken en modulariseren, evenals het ontwikkelen van tooling voor waardering van modules en het opstellen van een modulecatalogus.

Partners
Het KW1C werkt daarbij samen met andere organisaties in Noord-Brabant, zoals Kennispact Brabant en Brabant Leert, om LLO naar een hoger niveau te tillen door verregaande samenwerking in de Quadruple helix. Zo zorgen we op een effectieve en efficiënte wijze voor de doorontwikkeling van LLO. 
 

Stichting Aeres Groep ‘De groene veranderaar in lerende organisaties’

De aanleiding en partners 
Aeres is de groene opleider voor het vmbo, mbo en hbo in de provincies Utrecht, Flevoland, Gelderland en Friesland. Aeres heeft een sterke aanwezigheid in de groene sectoren en werkt intensief samen met de groene branche organisaties en bedrijven. Zoals in de Centra voor Innovatief Vakmanschap, Centers of Expertise en binnen Groenpact. Daarnaast verzorgt Aeres de opleidingen en cursussen voor bedrijven binnen samenwerkingsverbanden zoals het Poultry Expertise Center te Barneveld, de Food Academy Nijkerk, de Fedecom Academy, Opleidings- centrum GO voor de koude en klimaat technische branche en het Bakery Sweets Center te Leeuwarden. Al deze branches worden geconfronteerd met grote transities en een hele krappe arbeidsmarkt. Zij vragen Aeres om samen met hen de LLO-activiteiten flink op te schalen en nog meer in te zetten op de scholing van werkenden en (zij-)instromers. Dit is de reden dat Aeres in haar strategische koers 2023-2027 LLO-activiteiten als haar strategische topprioriteit heeft benoemd. 

Doelstellingen 
Doelstellingen van het project zijn onder meer: 

  • Het ontwikkelen en uitrollen een professionaliseringsprogramma, waarmee Aeres- personeel toegerust is op de LLO-opgave rondom de groene transities.
  • Het ontsluiten van het professionaliseringsprogramma LLO voor docenten van andere onderwijsinstellingen via Aeres Hogeschool in Wageningen.
  • Het realiseren van een interne pool van LLO-professionals die de vraag van de groene sectoren optimaal kunnen bedienen.
  • Het realiseren van een LLO-backoffice die werkt met gestandaardiseerde systemen en processen.
  • Een nauwe samenwerking op het gebied van LLO met het groene bedrijfsleven.

Activiteiten 
Om deze doelstellingen te realiseren worden de volgende hoofdactiviteiten ondernomen: 

  • Er wordt een flexibele pool met 100 LLO-medewerkers gevormd, die als taak krijgt om de LLO-dienstverlening uit te bouwen. De opzet en inrichting van deze flexibele pool wordt gedaan volgens de principes van de lerende organisatie waarbij de medewerkers worden ondersteund en gefaciliteerd in hun ontwikkeling.
  • Om flexibel in te kunnen spelen op de externe ontwikkelingen en vragen vanuit het werkveld, is het essentieel om interne processen, procedures en systemen te uniformeren en standaardiseren. We streven naar één LLO-organisatie die zich richt op het zichtbaar, voelbaar en herkenbaar maken van de eenduidige LLO-aanpak in alle aspecten van de bedrijfsvoering en in alle onderwijsondersteunende processen binnen Aeres.

Stichting Hoger Onderwijs Nederland (Inholland) ‘Innovatiemotor voor de regio’

Achtergrond en aanleiding
De wereld van morgen vraagt om baanbrekende en domein overstijgende oplossingen. Technologische ontwikkelingen, duurzaamheid en een snel veranderende arbeidsmarkt zijn ontwikkelingen die impact hebben op zowel organisaties als de maatschappij. Het oplossen van deze uitdagingen vraagt om de krachten van het onderzoek en het onderwijs te bundelen en te programmeren in nauwe interactie en samenwerking met andere partijen. 

Hogeschool Inholland wil als professionele LLO-organisatie het regionale werkveld, werkzoekenden en werkenden helpen met het beantwoorden van deze maatschappelijke vraagstukken, en het creëren van innovatieve oplossingen. Het subsidieprogramma LLO-Katalysator wordt ingezet om Inholland als LLO-organisatie verder te ontwikkelen tot innovatiemotor voor de regio. Als innovatiemotor verbindt Inholland kennis en innovatie. Hiervoor gebruikt Inholland haar rol als partner om vraaggericht en op maat in te spelen op de ontwikkel- en scholingsvraagstukken vanuit het werkveld in de regio. 

Doelstelling
Het project ‘Innovatiemotor voor de regio’ richt zich op het verder professionaliseren van Inholland als LLO-organisatie. Hiervoor realiseert Inholland een gemeenschappelijke LLO-aanpak voor alle opleidingsvarianten. De aanpak betreft één beleid voor het gehele onderwijspallet en de LLO-doelgroepen. Het palet van opleidingen wordt mede ontwikkeld vanuit de vraagarticulatie en heeft een wendbaarheid om snel in te spelen op de vraag (arbeidsmarkt) en behoeften (werkenden en werkzoekenden). Tegelijkertijd wordt de LLO-learning community van Inholland versterkt onder andere ten behoeve van kennisdeling. 

Activiteiten 
Om bovenstaande te realiseren wordt binnen het project een integrale LLO-methodiek uitgevoerd en geïmplementeerd. Ook ontwikkelt Inholland een professionaliseringsaanbod gericht op veranderende (docent)rollen, die gepaard gaan met het op een andere manier lesgeven en intensiever samenwerken met de praktijk. Tot slot wordt binnen het project een aanpassing doorgevoerd in zowel de onderwijslogistiek als de bedrijfsvoering. Dit betekent aanpassingen in het inschrijf- en studentadministratiesysteem en de onderwijssystemen ten behoeve van LLLO, zoals het gebruik van microcredentials en modulair onderwijs. 

Het professionaliseren van de LLO-organisatie zorgt ervoor dat Inholland multidisciplinaire samenwerkingen aangaat met meerwaarde voor de regio. Hiermee wil Inholland positief bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke (ook regio gebonden) vraagstukken en het verbeteren van het matchen op talent in de regio. Dit wordt bereikt door innovaties te versnellen, te werken vanuit vraagarticulatie en door de LLO-doelgroepen optimaal op te leiden en te ontwikkelen. 

Technische Universiteit Delft ‘Learning for Life: empowering professionals’

Achtergrond en aanleiding
In april 2023 heeft de TU Delft voor het eerst een Leven Lang Ontwikkelen (LLO)-strategie vastgesteld. Het College van Bestuur heeft besloten dat LLO moet worden gezien als kernonderwijstaak van de universiteit. Momenteel wordt onderwijs voor professionals vanuit meerdere afdelingen aangeboden, er is niet altijd een centrale aansturing en onderwijskwaliteitszorg. De directie Extension School for Continuing Education, die faculteiten ondersteunt in het ontwikkelen en aanbieden van online onderwijs voor professionals, moet gaan zorgen voor centrale aansturing en kwaliteitszorg voor het totale aanbod voor professionals. 

Doelstellingen 
Met dit voorstel beoogt de TU Delft de volgende stap te nemen in de professionalisering van LLO binnen de universiteit. Met deze stap willen we vier doelen bereiken: 

  1. Het verankeren van LLO in de organisatie, zodat LLO niet alleen op papier maar ook in de praktijk als kernonderwijstaak wordt gezien, zoals vastgesteld in de strategie.
  2. Het versterken van vraag gestuurd onderwijs voor professionals, zodat het portfolio nog beter aansluit op maatschappelijke uitdagingen en behoefte van de doelgroepen.
  3. Het waarborgen van de onderwijskwaliteitszorg en certificering/accreditatie, zodat het LLO-aanbod een gegarandeerde en gewaardeerde kwaliteit heeft.
  4. De ondersteunende organisatie klaar maken voor de volgende stap, zodat de centralisatie van LLO-ondersteuning binnen de TU Delft gericht is op groei, samenwerking en het aanbieden van een uitstekende service aan professionals.

Activiteiten 
Deze doelen worden bereikt door het uitvoeren van 7 werkpakketten die op bovenstaande doelen aansluiten. De directe impact die beoogd wordt te behalen is: 

  • Het volgen van LLO-onderwijs bij de TU Delft is net zo vanzelfsprekend als het volgen van bachelor of master-onderwijs.
  • Professionals vinden er gedurende hun hele carrière kwalitatieve en toegankelijke leermogelijkheden op het gebied van Science, Engineering en Design, met als doel samen te bouwen aan betere samenleving.
  • LLO-onderwijs bij de TU Delft staat voor kwaliteit in alle opzichten.
  • Dankzij LLO katalysator-investeringen staat de professionaliteit van de Extension School als een huis en kunnen faculteiten optimaal ondersteund worden bij het ontwikkelen van LLO.

De uiteindelijke impact is dat de TU Delft sneller kan opschalen om een significante bijdrage te leveren aan de Human Capital Agenda Zuid- Holland en de rest van Nederland.

Stichting ROC Summa College ‘LLO in Brainport: verstevigen en versnelling’

Achtergrond en aanleiding
Summa is veruit de grootste mbo-aanbieder in één van de belangrijkste mainports van Nederland: Brainport regio Eindhoven. De vraag naar voldoende, goed opgeleide arbeidskrachten is groot. Alleen al in de techniek- en technologiesector komen er naar verwachting de komende tien jaar meer dan 50.000 vacatures bij, waarvan ongeveer de helft op mbo-niveau. Tegelijkertijd neemt het aantal jongeren af en staan er nog steeds mensen onnodig aan de kant. 

Hier ligt een belangrijke opgave voor Summa: om aan de groeiende vraag naar arbeidskrachten te voldoen, is blijvende en duurzame ontwikkeling van mensen noodzakelijk. Sommige Summa-scholen zijn dan ook al meerdere jaren actief op het vlak van Leven Lang Ontwikkelen (LLO), maar over de gehele linie kwam LLO nog onvoldoende van de grond. 

Doelstelling
Daarom is twee jaar geleden besloten tot een Summa-brede aanpak waarbij álle scholen voor een arbeidsmarktrelevant LLO- scholingsaanbod zorgen. In dat kader hebben we onze LLO-ambitie en visie verwoord en strategieën uitgewerkt. Cruciaal onderdeel daarvan is de organisatievorm van LLO, die het mogelijk moet maken om de strategieën uit te voeren en onze ambitie te verwezenlijken.  Ons uiteindelijk doel is LLO volledig te laten opgaan in de staande organisatie, maar daarvoor is wel een gedegen voorbereiding en begeleiding nodig. Daarom hebben we gekozen voor een tussenstap: de netwerkorganisatie, waarin scholen, een expertiseteam en een ketengroep (ondersteunende diensten) nauw met elkaar samenwerken en de strategieën uitvoeren. 

Activiteiten 
We constateren dat we goed op weg zijn, maar ook dat we de uitvoering van onze strategieën moeten verstevigen en versnellen om aan de urgente arbeidsmarktvraagstukken in onze regio te voldoen. Daarvoor is een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening nodig en processen en applicaties die dienend zijn aan LLO. Deze zijn nu nog vaak geënt op het initiële onderwijs. Daarnaast is een versnelde investering in de professionalisering van het menselijk kapitaal nodig; onze expertises, vaardigheden en competenties zijn nu vaak nog onvoldoende ontwikkeld voor LLO. In een enkel geval hebben we de expertise nog helemaal niet in huis. Om die reden doen we beroep op de derde bouwsteen van de LLO-Katalysator: het professionaliseren van de onderwijs- aanbieders voor LLO. Met als uiteindelijk doel: een significante bijdrage leveren aan een blijvende en duurzame ontwikkeling van mensen in onze regio.