Verbetering basisvaardigheden

Te veel leerlingen verlaten het funderend onderwijs zonder goede beheersing van de basisvaardigheden, zoals taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap. Dit is voor een leerling nodig om andere schoolvakken succesvol te kunnen volgen. En klaar te zijn voor het vervolgonderwijs en de maatschappij in het algemeen.

Het Masterplan Basisvaardigheden heeft als doel om scholen met de ontwikkeling van deze vaardigheden te ondersteunen, en daarmee de resultaten op taal, rekenen of wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid aantoonbaar te verbeteren. Vanuit dit Masterplan is het de ambitie om te komen tot een structureel instrument om financiële middelen te verdelen naar scholen die dat het meest nodig hebben, en te zorgen voor publieke ondersteuning die permanent beschikbaar is voor alle scholen.

Vooruitlopend op dit instrument ondersteunt deze subsidieregeling scholen met het verbeteren van de basisvaardigheden in het schooljaar 2022/2023 en een gedeelte van het schooljaar 2023/2024, tot en met 31 januari 2024. Deze ondersteuning is tweeledig: scholen kunnen aanspraak maken op een basissubsidie én een aanvullende subsidie in combinatie met ondersteuning vanuit een basisteam. De planvorming, uitvoering en monitoring vindt zoveel mogelijk op schoolniveau plaats.

Lees hier de persoonlijke toelichting van de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de achtergrond van deze regeling.

Basissubsidie

De basissubsidie richt zich op interventies gebaseerd op praktijkkennis voor het verbeteren van de basisvaardigheden.

De interventies zijn beschikbaar via een menukaart. Bijvoorbeeld:

  • Activiteiten gericht op extra instructie en onderwijstijd voor leerlingen.
  • Effectieve didactiek, professionalisering van het onderwijspersoneel.
  • Klassenmanagement.
  • Effectieve leer- en ontwikkelmiddelen.

Een school mag de basissubsidie gebruiken voor de aanschaf van instrumenten voor het meten van deze voortgang. Bijvoorbeeld objectieve toetsen of leerlingvolgsystemen die vaardigheidscores laten zien op het gebied van taal, rekenen of wiskunde.

Aanvullende subsidie

Daarnaast is ook aanvullende subsidie beschikbaar, in combinatie met ondersteuning vanuit basisteams. Een basisteam werkt vraaggericht en helpt de school met het maken van een plan ter verbetering van de basisvaardigheden. Daarnaast ondersteunt een basisteam de school bij de uitvoering en verantwoording.

De exacte aanpak van een basisteam zal per school verschillen. Dit is afhankelijk van de situatie. De circa 150 scholen die de aanvullende subsidie ontvangen, krijgen in 2022 een intakegesprek met een basisteam waarbij de hulpvraag gezamenlijk in kaart wordt gebracht. De school blijft echter verantwoordelijk voor de keuzes die worden gemaakt. Dit stimuleert een lerende cultuur waarin de effecten van de interventies duurzaam kunnen zijn.

Een basisteam kan dus advies geven over het beste type interventie of monitoringssystematiek. De uiteindelijke keuze hiervoor ligt echter bij de school. Scholen financieren de basisteams zelf met de middelen van deze aanvullende subsidie.

Voor wie?

Besturen van de volgende scholen kunnen subsidie aanvragen:

  • het basisonderwijs en primair onderwijs BES
  • het speciaal basisonderwijs
  • het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs
  • het voortgezet onderwijs en voortgezet onderwijs BES
  • het praktijkonderwijs

Let op: Scholen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) kunnen geen subsidie aanvragen.

Voorwaarden

  1. De interventies zijn in ieder geval gericht op het versterken van de basisvaardigheden taal, rekenen of wiskunde. En waar nodig voor het versterken van de basisvaardigheden burgerschap en digitale geletterdheid.
  2. De ontvanger besteedt de subsidie in schooljaar 2022/2023 en een deel van schooljaar 2023/2024, tot en met 31 januari 2024.
  3. De basissubsidie is bedoeld voor het verbeteren van de basisvaardigheden via interventies zoals opgenomen in de menukaart.
  4. De basissubsidie kan worden aangevraagd voor de uitvoering van één of meerdere interventies en voor monitoringsdoeleinden.
  5. In aanvulling op de basissubsidie, kan de minister een aanvullende subsidie verstrekken. Hiervoor geldt een verplichte ondersteuning in de vorm van een basisteam.
  6. De ontvanger mag de aanvullende subsidie besteden aan één of meerdere interventies en voor monitoringsdoeleinden.
  7. Zowel de ontvanger van de basissubsidie als de ontvanger van de aanvullende subsidie dient uiterlijk vóór 1 februari 2023 bij DUS-I een omschrijving in van de activiteiten die met het subsidiegeld worden uitgevoerd.
  8. De ontvanger van de aanvullende subsidie stuurt een verklaring in waaruit blijkt dat het bevoegd gezag gebruik wil maken van de ondersteuning van een basisteam. En een inventarisatie van de behoefte aan begeleiding van de school.
  9. Voor de aanvullende subsidie voert de subsidieontvanger voor de monitoring een nulmeting uit voor in ieder geval de prestaties van taal, rekenen of wiskunde. De subsidieontvanger monitort de voortgang voor in ieder geval deze prestaties gedurende de looptijd van de subsidie.

Hoogte subsidie en budget

Voor schooljaar 2022-2023 is voor de basissubsidie €195.617.740 beschikbaar. Voor de aanvullende subsidie is €26.912.000 beschikbaar.

Voor de basissubsidie is in 2022 een bedrag beschikbaar van:

  • €98.325.220 voor het basisonderwijs en primair onderwijs BES.
  • €97.292.520 voor het voortgezet onderwijs en voortgezet onderwijs BES;

Voor de aanvullende subsidie is in 2022 een bedrag beschikbaar van:

  • €6.219.500 voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES.
  • €20.692.500 voor het voortgezet onderwijs.

Het bedrag van de basissubsidie wordt berekend door het aantal leerlingen dat op 1 oktober 2021 stond ingeschreven op de vestiging te vermenigvuldigen met een bedrag van:

  • €961 voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES.
  • €1.202 voor het voortgezet onderwijs.

Het bedrag van de aanvullende subsidie wordt berekend door het aantal leerlingen op de vestiging dat op 1 oktober 2021 stond ingeschreven te vermenigvuldigen met:

  • €366 voor het primair onderwijs en primair onderwijs BES.
  • €430 voor het voortgezet onderwijs.

Door de overschrijding van het subsidieplafond is geloot onder de subsidieaanvragen. Aanvragen op de BES hebben voorrang gekregen. Vervolgens zijn de overige aanvragen door middel van loting gerangschikt en toegekend tot het plafond is bereikt. Bekijk de uitslag van de loting op onze website.

Subsidie aanvragen

U kunt geen subsidie meer aanvragen.

Hoelang duurt het?

U ontvangt uiterlijk 23 december 2022 een beslissing op uw aanvraag. Als de subsidie wordt toegekend, dan wordt deze in een keer betaald aan het bevoegd gezag. Wilt u starten voordat u de toekenningsbrief heeft ontvangen? Dan doet u dit op eigen risico.
 

Aanvraagperiode

Activiteitenperiode

Uiterlijke beschikkingsdatum

15 augustus t/m 23 september 2022

1 september 2022 t/m 31 januari 2024

23 december 2022

Meldingsplicht bij wijzigingen

Zijn er activiteiten die u niet, niet op tijd of niet volledig kunt uitvoeren? Of verandert er iets aan uw situatie? Dan moet u dit schriftelijk aan ons melden. Doe dit zo snel mogelijk.

Stuur een e-mail onder vermelding van het projectnummer naar basisvaardigheden@minvws.nl en geef hierin aan wat voor melding u wilt maken. Als het nodig is vragen wij u om relevante documenten op te sturen.

Let op! DUS-I kan de subsidie verlagen als u niet aan de meldingsplicht voldoet.

Subsidie verantwoorden

Heeft u subsidie ontvangen? Dan moet u deze na afloop verantwoorden. Dit houdt in dat u laat zien dat alle activiteiten zijn uitgevoerd en dat u aan alle verplichtingen heeft voldaan.

Als de activiteiten zijn uitgevoerd en aan de verplichtingen is voldaan, kan het niet-gebruikte deel van de subsidie worden besteed aan andere activiteiten waarvoor geld wordt verstrekt. Na afloop van de subsidieperiode verantwoordt u de subsidie uiterlijk 1 juli in het daaropvolgende kalenderjaar als onderdeel van de jaarverslaggeving met model G, onderdeel 1. Zie hiervoor de Raad voor de Jaarverslaggeving of de regeling Jaarverslaggeving onderwijs BES.

De subsidieontvanger toont op verzoek van de minister aan dat de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt, zijn uitgevoerd. En dat is voldaan aan de verplichtingen die aan de subsidie verbonden zijn. In dit kader zal in ieder geval een steekproefcontrole plaatsvinden.

Meer informatie

Alle informatie staat in de subsidieregeling.

Heeft u vragen? Bekijk de antwoorden op veelgestelde vragen of neem contact met ons op. U ontvangt binnen 2 werkdagen een reactie.